خانه تكاني صنعت موتورسيكلت

محمدعلی نژادیان
محمدعلی نژادیان

هفته نامه (خودرو امروز)- شنبه ٢٥ دي ٩٥

خانه تكاني صنعت موتورسيكلت

اگر موتورسيكلت هاي كاربراتوري خيلي ضرر دارند پس تردد چند ميليوني آن را در شهرهاي ايران ممنوع كنيد

محمدعلي نژاديان
كارشناس صنعت موتورسيكلت

در همه كشورها استفاده از محصولات محافظ محيط زيست از اولويت هاي توليد و حتي بازاريابي محسوب مي شود. در كشور ايران نيز در اصل 50 قانون اساسي آمده است:«در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.»
حال در خصوص كاهش آلاينده ها و افزايش ايمني موتورسيكلت ها در چند سال گذشته شاهد تغييرات مثبت بوده ايم كه اين ارتقا عمدتا به سه دليل اتفاق افتاده است:
١- افزايش نسبي قيمت موتورسيكلت ها باعث شد مصرف كنندگان خواهان موتورسيكلت هاي با كيفيت تر بشوند!
٢- رقابتي بودن اين صنعت نيز در افزايش ارتقاي كيفيت و ايمني موتورسيكلت هاي توليدي موثر بوده است!
٣- قوانين و مقررات سازمان ها و ارگان هاي مختلف در خصوص اين صنعت باعث ارتقاء سطح كيفي محصولات توليدي شركت ها شد!
لذا قابل ذكر است كه قطعا صنعتگران اين صنف از ارتقاي سطح كيفي محصولات خود
خوشحال خواهند شد و از هر طرح و برنامه اي كه در اين جهت تدوين شود حمايت خواهند كرد، اما چيزي كه ناراحت كننده است، طرح هاي بعضا ضربتي نسبت به اين صنعت است كه دليل آن عدم نگاه مثبت مسئولان ارگان هاي مختلف به وجود موتورسيكلت در كشور است.
مانند مسئولان راهنمايي و رانندگي كه بارها اعلام كرده اند كه اصلا نبايد موتورسيكلت توليد شود!
يكي از اين طرح هاي ضربتي جلوگيري شماره گذاري محصولات كاربراتوري شركت هاي توليد كننده موتورسيكلت از اول مهر ١٣٩٥است كه با توجه به اين كه موجودي شركت هاي توليدي اخذ شد و قرار بر اين شد كه فعلا پلاك اين تعداد موجودي شركت ها را بدهند و بعد از آن صرفا شركت ها محصولات انژكتوري توليد كنند، متاسفانه هنوز از ارائه شماره گذاري موتورسيكلت ها خودداري مي كنند!
حال نكته اي كه وجود دارد اين است كه اصل اين طرح بسيار عالي است چرا كه باعث خانه تكاني صنعت موتورسيكلت مي شود ولي در واقعيت كمي بزرگ نمايي نيز در خصوص آلودگي اين موتورسيكلت ها شده است. لذا اگر واقعا اين ٣٠٠ هزار دستگاه موتورسيكلت كه هنوز شماره گذاري نشده است ضرر دارد(هر چند كه تعداد اعلامي شركت ها حدود ٥٠٠ هزار دستگاه هست و مورد قبول وزارت صنعت حدود ٣٠٠ هزار دستگاه است) پس مسئولان محترم لطف كنند جلوي چند ميليون موتورسيكلت كاربراتوري كه در شهرهاي كشور تردد مي كنند را هم بگيرند تا بلكه آلودگي هوا از اين طريق ريشه كن بشود!
قابل ذكر است كه اصرار بر جلوگيري شماره گذاري موتورسيكلت ها باعث ضرر و زيان به كارخانه ها شده و چه بسا باعث ورشكستگي عده اي از توليدكنندگان بشود.
لذا مناسب است در سال اقتصاد مقاومتي با ملاحظه بيشتري نسبت به اين صنعت برخورد بشود.
در آخر مطلبي كه در خبرگزاري ايسنا در تاريخ ١٢ اذر ١٣٩٥ از قول معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان تهران آمده بود را عرض مي كنم و نتيجه گيري كل اين مطالب را به خواننده محترم مي سپارم:
ايشان در جواب علت آلودگي هواي تهران فرمودند:«صرفا آلودگی هوا مربوط به بحث ترددها نیست و ما روزانه چندین میلیون متر مکعب در تهران گاز مصرف می‌کنیم و هنگامی که امکان خروج این آلاینده‌ها در شهر نباشد آلاینده‌ها جمع می‌شوند. لذا منابع مختلف آلاینده در سطح شهر سبب آلودگی هوا شده و فقط خودروها عامل این اتفاق نيستند.»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا