نظام آموزشى بايد منجر به توليد علم شود

نژاديان در گفتگو با خبرگزارى دانشگاه آزاد اسلامى (آنا):

نظام آموزشى بايد منجر به توليد علم شود

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد پرديس گفت: سيستم آموزشى ما از مهدكودك تا دانشگاه و حتى رسانه‌ها و مراكز فرهنگى باید در رفع جهل و توليد علم و محتوى درست و به روز پيش بروند.

محمدعلى نژاديان گفت: وقتى فرد معنى واژه‌ها را در لغات، اصطلاحات و تعاريف درست ياد نگيرد و گرفتار مكاتب مختلف، از نوع روشنفكراى منسوخ شده در هر علمى شود، نتيجه‌اش مشاوره كوركورانه و غلطی مى‌شود كه ممكن است جوامع و حتى يك نسل را به قهقرا بكشاند.

وی افزود: فاجعه در جايى اتفاق می‌افتد كه افراد به اصطلاح تحصيل كرده فقط دروس خود را حفظ كنند و بدون اينكه خودشان (قدرت تجزيه و تحليل) داشته باشند، بخواهند ديگران را راهنمايى كنند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرديس گفت: دقيقا مثل پزشكى كه درد و مرض را درست متوجه نمى‌شود و به جاى اينكه مثلا براى قلب دارو بدهد، براى معده دارو تجویز مى‌کند. اين موضوع در خصوص جامعه‌شناسى، روانشناسى، اقتصاد و … نيز صادق است.

نژادیان ادامه داد: بدتر از اشتباه در درمان‌هاى جسمى، اشتباه در درمان‌هاى روحى و فكرى است. زيرا، نتيجه داروى اشتباه در بيشتر اوقات زود خود را نشان مى‌دهد ولى نتيجه و آثار نسخه‌هاى اشتباهى در حوزه فكر و انديشه، ممكن است تا سال‌ها پنهان باقى بماند. جهل نيز به دو صورت جهل بسيط و جهل مركب است.

وی در توضیح جهل بسیط گفت: اين نوع از جهل، مقابل جهل مركب بوده و به این معنا است كه انسان چیزی را نداند و متوجه جهل و نادانی خودش باشد، مانند این که نمی‌داند در کره مریخ موجود زنده‌ای هست یا نه و به این ناآگاهی خود علم دارد، در نتیجه، برای او یک جهل بیشتر نیست. پس جهل بسیط به معنی جهل شخص آگاه به جهل خویش است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرديس در ادامه به تشریح جهل مرکب پرداخت و افزود: اين نوع از جهل، مقابل جهل بسيط بوده و به این معنا است که انسان چیزی را نداند و به نادانی خویش نیز توجه نداشته باشد، بلکه اعتقاد داشته باشد از کسانی است که به آن امر آگاهی دارد. مانند کسانی که اعتقادات فاسد دارند و خیال می‌کنند به حقایق آگاه‌اند، در حالی که در واقع نادان‌اند. پس در واقع جهل مرکب به معنی جهل شخص غیر آگاه به جهل خویش است.

نژادیان افزود: سيستم آموزشى ما از مهدكودك تا دانشگاه و حتى رسانه‌ها و مراكز فرهنگى باید در رفع جهل و توليد علم و محتوى درست و به روز پيش بروند. وقتى برخى مشاوران، معلمان و استادان ما، منشاء توليد محتواى خود را از مكاتب و منابع منسوخ شده تغذيه كنند، چه توقعى از پيشرفت جامعه و موفقيت فردى مى‌توان داشت؟!

وی عنوان کرد: بارها عرض كرده‌ام كه اگر در مسائل مربوط به علوم پايه اشتباهى رخ دهد، می‌توان آن را به‌عنوان خطا تلقی کرد و با آزمايش‌هاى بيشتر به نتايج درست‌تر رسيد ولى در علوم انسانى كه مباحث انديشه‌ای در متن کار است، اگر اشتباهى رخ دهد، انواع خرافات و اعتقادات مسموم و مذموم توليد مى‌شود كه ممكن است يك جامعه را براى سال‌ها و قرن‌ها به انحطاط بكشاند و بنيان خانواده‌ها را دگرگون كند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرديس در پایان به ارائه راهکار پرداخت و گفت:  سيستم آموزشى ما بايد به سمتى پيش برود كه قدرت تجزيه و تحليل را داشته باشد، منابع درسى در حوزه علوم انسانى به‌روز شود و هنگام دادن مجوز براى مشاوره، رسانه، تدريس و… صلاحيت علمى افراد و نوشتارهاى آنها به درستى و دقيق مورد بررسى قرار گيرد.

لينك خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا