رقابت/ قسمت٤

باسلام

احتراما به استحضار مى رساند، امروز با يكى از همكاران قديمى صحبت مى كردم، وى مى گفت چرا انقدر براى اين صنعت وقت مى گذارى؟ 

ايشان گفت كه يكسرى مسائل در اين صنف هيچ وقت حل نخواهد شد و بيان داشت به دليل بيان حقايق يكسرى افراد بدخواه تو مى شوند!

چند نكته در جواب به دوست خود عرض كردم:

١- همانطور كه خداوند مى فرمايد يك عده هستند كه:

🔥 في قُلوبِهِم مَرَضٌ

در دلهاى آنها يك نوع بيمارى است (بقره،١٠)

اين مرض ممكن است حسادت، كينه، بغض، بددلى، بدخواهى و غيره باشد و به همين دليل خداوند سوره فلق را نازل كرده است كه بايد از هر چه شر هست به خداوند پناه برد.

اما در خصوص اين صنعت خوشبين هستم. زيرا بيشتر مشكل اين صنعت رقابت منفى است.

اولا رقابت طبيعى هست و رقابت به معناى واقعى باعث پيشرفت و بهبود كيفيت زندگى همه مى شود، اما چون معنى آن را به درستى از كودكى آموزش ندادند درنتيجه وقتى بزرگ مى شويم غلط رقابت مى كنيم.

نمونه آن بازى صندلى در مهدكودك و مدرسه بود كه دور يك صندلى بچه ها مى چرخيدند و هر كسي زودتر مى نشست، برنده بود و اين كار باعث مى شد كودكان از همان ابتدا هول دادن يكديگر، زرنگى (به معناى بدش) بى انصافى و… را بى اموزند و آنهايى هم كه موفق به نشستن نمى شدند، افسردگى و نداشتن اعتماد به نفس را فرا ميگرفتند.

پس ريشه رقابتهاى منفى بيشتر آموزش نادرست است. البته يك مدت پيش درباره معنى واقعى رقابت نوشتم كه در گروه موجود است و پيشنهاد مى كنم مجدد بخوانيد.

دوم اينكه اگر از دسته اول (في قُلوبِهِم مَرَضٌ) بگذريم، همه انسان ها داراى بيمارى دل نيستند و همانطور كه عرض كردم بحث آموزش نيز هست. 

شايان ذكر است كه همه انسان ها يك فطرت واحد دارند كه در آن خوبى ها و بدى ها تعريف شده است ولى اين فطرت كه در ابتدا همانند يك بذر در وجود انسان است ممكن است با آموزش هاى نادرست، تربيت غلط، شرايط محيطى و… به درستى بارور نشود.

حتى پيامبران نيز آمدند تا باعث پرورش اين بذر در وجود انسان شوند و به او اين فطرت پاك را يادآورى كنند و مسير پرورش را به او نشان دهند، آنها مبعوث شدند تا استعدادها و گرايش هاى فطرى انسان را به او يادآورى كنند.

به همين دليل خداوند به پيامبر اكرم (ص) مى فرمايد:

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ 

پس تذكر ده تو فقط تذكر دهنده‏ اي. (غاشيه،٢١)

در نهايت اميدوارم تا زنده هستيم روزى را در اين صنعت ببينيم كه اتحاد و برادرى در آن ضرب المثل بشود براى همه ايران و صنايع ديگر.

موفق باشيد

محمدعلى نژاديان

٩٨/١٢/٠٥

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا