رابطه خوشبختى، خودشناسى و سواد

تا وقتى كه فقط به دنبال عوامل بيرونى براى رسيدن به خوشبختى هستيم، معمولا نمى توانيم به آرامش كامل برسيم. اما، وقتى كه توانايى ها و ارزش هاى درونى ما هر روز بيشتر، ارزشمندتر و عميق تر شوند و استعدادهاى خود را بروز دهيم، درنتيجه احساس خوشبختى بيشتر و بهترى نسبت به زندگى خواهيم داشت.

البته نمى شود بدون عمل و بدون بالابردن آگاهى هاى خود، توقع داشته باشيم ارزش هاى درونى ما رشد كند و بيشتر شوند. حتى در اخرين (چهارمين)تعريف سواد كه توسط يونسكو بيان شده، مورد علم همراه با عمل به تعريف سواد اضافه گرديده است.

💥 همچنین سرعت رشد و تحولات علمی به قدری زیاد است که اگر فردی دانسته های خود را به روز نکند و یا جرات کنار گذاشتن دانسته های نادرست خود را نداشته باشد به طور مطلق به او نمی توان باسواد گفت!

همان طور که مستحضر هستید در قدیم سواد را توانایی خواندن و نوشتن می دانستند و در دهه های اخیر علاوه بر آن توانایی استفاده از رایانه و آشنایی با زبان انگلیسی به عنوان زبان رایج علم نیز به تعریف سواد اضافه شد ولی در تعریف جدید سواد انواع مهارت ها مخصوصا مهارت هاى فردى مانند سازش و تعامل اجتماعى نیز به تعریف سواد اضافه شده است:

١- قدرت برقراری ارتباط با دیگران و تعامل اجتماعی از جمله ارتباط عاطفی
2- قدرت تغییر پذیری و سازگاری با شرایط و محیط جدید
3- ادب داشتن و احترام گذاشتن به دیگران
4- توانایی پذیرفتن اشتباه و عذرخواهی از دیگران
5- توانایی تشخیص خوب و بد، درست و غلط، راست و دروغ، زشت و زیبا
6- توانایی تربیت فرزندان
7- داشتن حداقل یک مهارت حرفه ای
و…

محمدعلى نژاديان
٩٩/٠١/١٣

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا