مصاحبه باشگاه خبرنگاران با محمدعلی نژادیان: اسلام در خطر نیست نسل نوجوان و جوان در خطرند

کد خبر:۴۶۱۰۸۲۶

تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۲ – ۰۳:۰۴

لینک خبر در باشگاه خبرنگاران:

http://www.yjc.ir/fa/news/4610826/اسلام-در-خطر-نیست-نسل-نوجوان-و-جوان-در-خطرند

نویسنده کتاب موفقیت شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

اسلام در خطر نیست نسل نوجوان و جوان در خطرند

باید گفت اسلام در خطر نیست نسل نوجوان و جوان درخطرند. آیا همین نسل امروز نباید پرچمدار اسلام در آینده باشد؟!

                        محمد علي نژاديان نويسنده كتاب موفقيت شناسي در گفتگو با خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران گفت: در ابتدا بهتر است دوره سنی نوجوان و جوان بیان شود.سن نوجوانی معمولا از سن بلوغ تا 18 سالگی تعریف می شود که ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد و در واقع شخصیت نوجوان در حال شگل گیری می باشد و شخصیت فرد بر اساس محیطی که در ان قرار دارد مانند خانواده و جامعه شکل میگیرد.سن جوانی را می توان به سه دوره هفت ساله تقسیم نمود: دوره اول از 18 تا 25 که دوره ایست همراه با شتاب. دوره دوم از 25 تا 32 که دوره ایست همراه با تنوع طلبی. دوره سوم 32 تا 39 که همراه است با دوراندیشی و بعد از ان هم دوره میان سالی فرا می رسد.

نژادیان افزود: باید توجه داشته باشیم که اگر غذای سالم به مردم داده نشود مردم به دنبال غذای ناسالم خواهند رفت! اگر نسل نوجوان و جوان ما تغذیه روحی و فکری مناسب و به موقع نشوند قطعا از جاهای دیگر تغذیه خواهند شد ! که خود این موضوع آسیب های فردی و اجتماعی بسیاری را در بر دراد.به قول جناب آقای برفسور باهر” جوان اگر مولد نباشد مخرب خواهد شد”.البته موضوع اختیار انسان نباید نادیده گرفته شود که به هر حال قوانین و مقررات نیز برای کنترل وجود دارد ولی بهتر است بعد از وقوع جرائم و قبل از اجرای سریع احکام آسیب شناسی علمی و ریشه ای صورت گیرد و مسئولین سریعا به فکر باک کردن صورت مسئله نباشند.

باید گفت اسلام در خطر نیست نسل نوجوان و جوان درخطرند. آیا همین نسل امروز نباید پرچمدار اسلام در آینده باشد؟! البته موضوع این نیست که نباید برای پیشبرد و گسترش اسلام تلاش کرد و به این موضوع توجه نشود این وظیفه اصلی و اعتقادی همه اقشار است. اصل اسلام قرآن کریم می باشد که می فرماید:

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ( سوره حجرآیه 9 )

البته ما خود قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم او را محققا محفوظ خواهیم داشت

سال های گذشته با جریان های مختلفی روبرو بودیم که هر کدام تاثیرات مثبت و منفی زیادی به بار آورد و در سطح جامعه معمولا با شعار اسلام در خطر است مطرح می شد ! یک روز کتاب آقای دکتر شریعتی ممنوع بود و حواشی خاص خود را داشت و یک روز آزاد شد و مراسم های یادبود و بزرگداشت برای ایشان تشکیل می شود. یک روز بحث جناح چپ و راست یک نسل را در خود حل نمود و خواندن روزنامه ایران و همشهری نشانه چپ بودن بود و خواندن کیهان و اطلاعات نشانه راست بودن و امروز چپی ها و راستی ها جای خود را با هم عوض می کنند ! آیا وقت آن نرسیده که بدون تعصب افراطی به مسائل نگاه کنیم ؟! آیا درست عمل نمودن و موقع عمل نمودن به گسترش اسلام کمک نخواهد کرد؟

1400 سال است که عظمت اسلام و اصل و ماهیت اسلام با تمام تلاش های صورت گرفته توسط کفار و ناآگاهان حفظ شده و خواهد شد.

در همین خصوص مولوی شعری زیبا دارد که می گوید:

مصطفی را وعده کرد الطاف حق

گر بمیری تو نمیرد این سبق

من کتاب و معجزت را حافظم

بیش و کم را زقرآن دافعم

تاقیامت باقیش داریم ما

تو مترس از نسخ دین ای مصطفی

اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق در مقام اعتقاد و عمل اسلام یعنی خالصانه تسلیم فرمان الله شدن و این آیین همه پیغمبران بوده است.از دیدگاه قرآن کریم ایمان مبتنی بر علم است ولی چنین نیست که اگر علم پدید یابد ایمان نیز ضرورتا وجود پیدا کند.لذا ایمان به معنای علم نیست ولی مبتنی بر آن است. زیرا ایمان به آنچه نمیشناسیم معنا ندارد.در این خصوص در یکی از سخنرانی های حضرت آیت اله جوادی آملی ( مدظله العالی) فرمودند:” ایمان بدون علم می شود اقاعده و طالبان و نمونه علم بدون ایمان می شود جنگ جهانی اول و دوم” و ساخت بمب اتم و بمبهای شیمیایی …

همچنین پرورش انسان جدا از اخلاق اسلامی نمی تواند باشد. اسلام با جهان بینی و ایدئولوژی که دارد مکتبی است واقع گرا و جامع.همچنین در اسلام به همه نیازهای انسان اعم از دنیایی آخرتی جسمی روحی عقلی یا فکری احساسی و عاطفی فردی و اجتماعی توجه شده است.

حال سوال این است این آموزش وپرورشی که تا به امروز در مدارس و جامعه و مراکز مختلف علمی و آموزشی بوده آیا روش کامل و تمامی را ارائه کرده است ؟! اگر درست و کامل بوده پس چرا هر روز با شیوع افکار لائیک و سکولار در قشر نوجوان و جوان ایران شاهد هستیم.باید دید کجای کار ایراد داشته است ؟ در کجاها افراط و تفریط بوده و هست؟ در کجاها واقعیت ها نادیده گرفته شده؟ در کجاها نیازها سرکوب شده و درست هدایت نشده؟ در کجاها مسائل نوجوانان و جوانان درست و به موقع تشخیص داده نشده؟ آیا نحوه برخورد با مسائل نوجوان و جوانان با توجه به زمان درست بوده است؟ آیا واقعا به این نکته عمیقا توجه کرده ایم که خواسته یا ناخواسته نسل های قبلی بدلیل عدم بیشرفت شبکه های اجتماعی از مصونیت بیشتری برخوردار بوده انده اند؟ آیا به این توجه داریم که به دلیل بیشرفت ثانیه ای علوم مرتبط با ماهواره و شبکه های اجتماعی هر کاری صورت گیرد نمیتوان گزینه حذف شبکه های اجتماعی را مورد توجه قرار داد؟ و آیا بهتر نیست راه حل افزایش آگاهی از آسیب های فضای مجازی و …همچنین خودسانسوری و خودکنترلی در نسل نوجوان و جوان آموزش وپرورش داده شود؟اگر تصمیم جدی گرفته نشود احتمالا در آینده عزاداری محرمی را در خیابان و مساجد و هیاتها نخواهیم دید نسلی را خواهیم دید که نهایت با گذاشتن پیام تسلیت در فیسبوک و شبکه های اجتماعی به وظیفه خود عمل خواهند کرد! دیگر افراد به عزیزان خود سر نخواهند زد و با گذاشتن بیغام دلم برایت تنگ شده در فضاهای مجازی عشق و ارادت خود را به هم خواهند رساند و… یکی از تفاوت های دین با مکتب و مسلک های بشری این است که دین علاوه بر داشتن حدود و مقررات و قوانین مربوط به زندگی اجتماعی ، می خواهد مردم را با انگیزه های درونی آنها از بدی باز دارد و به انجامکارهای خوب برانگیزد دین می خواهد انسانی بسازد که خود کنترل کننده خود باشد و حتی در آنجا که هیچ کس او را نمی بیند و از زشتکاری او خبردارنمی شود او مرتکب گناه و خطا نشود و آنجا که کسی نیست تا او را به سبب عمل نیک او تشویق کند او به حکم انگیزه درونی خویش نیکوکاری کند. خلاصه دین می خواهد چنان ما را بسازد که از بدی به دلیل بد بودن آن بپرهیزیم و به خوبی به دلیل خوب بودن آن روی آوریم.

نژادیان در ادامه بیان نمود: اینجانب در سخن نخست کتاب موفقیت شناسی به این نکته اشاره نموده ام کهبا بررسی های به عمل آورده به این نتیجه رسیده ام که عده ای از دانشجویان در رشته های مختلف نسبت به درس های عمومی مانند : معارف ( اندیشه ) ، اخلاق و … علاقه و اشتیاق زیادی از خود نشان نمی دهند ولی قطعا این موضوع به دلیل ماهیت این دروس نیست. بلکه ممکن است به دلیل نحوه نگارش، نحوه نگرش، نحوه ارائه، نحوه آموزش و … این واحدها باشد که قطعا نیاز به کارشناسی مجدد مسئولین محترم دارد.

( اهمیت واحدهای عمومی به این دلیل می باشد که تمام رشته های آموزشی در دانشگاه های ایران دارای این دروس می باشند و عمومیت دارند).

نژادیان در ادامه بیان کرد:حال جای سوال است که چرا در بین دانشجویان در خصوص واحدهای عمومی بجای لفظ دروس درکی واژه دروس حفظی رایج است ؟!

لذا اگر واحدهای عمومی در دانشگاه ها نتوانند بخوبی ایفای نقش کنند، با توجه به تبلیغات گسترده و سازمان یافته جریانات ضد دین که در این دوره توسط منفعت طلبان صورت می گیرد در آینده ای نزدیک با قشری از فارغ التحصیل هایی روبرو خواهیم بود که به دلیل عدم درک این مباحث و تحت تاثیر جریانات انحرافی خواسته یا ناخواسته ( افکار لائیک یا سکولار) خواهند داشت . بنابراین، با توجه به این که دانشگاه ها تاثیر بسیار زیادی در اندیشه ها و نگرش های جوانان دارند، ایجاب می کند که سیستم و محیط آموزشی در دانشگاه ها طوری برنامه ریزی شود تا در جامعه فردا ( دین گریزی، قانون گریزی ،تخریب و بی احترامی، تهمت، عدم تعهد، تغییرات منفی، اختلاس، منفعت طلبی، جاه طلبی، تک روی و خودمحوری، بی عدالتی، ناامنی و …) وجود نداشته باشد و قطعا با پرورش صحیح و توام با حوصله ،ریشه افراط و تفریط در تمام موضوعات خشکیده خواهد شد و همیشه شاهد یک جامعه متعادل در همه زمینه های فردی و اجتماعی خواهیم بود و این موضوع هدف اصلی دین اسلام می باشد.

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ( البقره ۱۴۳)

و بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم ( که در حد اعتدال که میان افراط و تفریط هستید ) تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما.

نویسنده کتاب موفقیت شناسی با اشاره به فرمایشی از حضرت علی (ع)گفت:امام علی (ع) می فرماید: ما اهل بیت پیامبر تکیه گاه و راه میانه هستیم ، آنکه بر ما پیشی گیرد ( در عقاید، اخلاق و احکام ) باید برگردد و آنکه عقب مانده باید خود را برساند.( نهج البلاغه حکمت ۱۰۹)

لذا مادی گرایان منفعت طلب و افراد تارک دنیای ناآگاه هر دو از جاده اعتدال خارج هستند و یکی در راه تفریط و دیگری در راه افراط است.

نژادیان در خاتمه خاطر نشان کرد: ضروری است مسئولین محترم وزارت آموزش و برورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت ورزش و جوانان قبل از آن که خیلی دیر شود و دوره پرورش نسل نوجوان وجوان امروز به اتمام برسد، تصمیمیاتی جدی و مهم اتخاذ نمایند.همچنین به یاد داشته باشیمقصور در آموزش و برورش از تهاجم فرهنگی بدتر است.

انتهاي پيام/

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا