اهمیت واحد برنامه ریزی در صنایع موتورسیکلت

 

مقاله اهمیت واحد برنامه ریزی در صنایع موتورسیکلت - نوشته محمدعلی نژادیان

مقاله اهمیت واحد برنامه ریزی در صنایع موتورسیکلت – نوشته محمدعلی نژادیان

شناسنامه مقاله :

عنوان مقاله : اهمیت واحد برنامه ریزی در صنایع موتورسیکلت  
نویسنده : نژادیان،محمدعلی،۱۳۵۸
مجله : موتورسیکلت 
نوبت چاپ : فروردین ۱۳۸۶
شماره : ۵
صفحه : ۴ و ۵
شاپا: ISSN: 1735-7640
صاحب امتیاز : کانون موتورسیکلت رانی ایران

 متن مقاله :

محمدعلی نژادیان

Mohammadali Nejadian

     اهمیت واحد برنامه ریزی در صنایع موتورسیکلت

                نوشته : محمدعلی نژادیان

 

برنامه ریزی : تعیین و اتخاذ شیوه ها و روش هایی است که ما را به نتیجه مطلوب برساند و یا به عبارتی تفکر و بررسی در کلیات و جزئیات یک برنامه .در قرن حاضر در تمامی کشورها تولیدکنندگان اصولی را در سرلوحه برنامه های خود قرار می دهند و با پیروی از آن اصول سعی به رسیدن به مقصود خود به صورتی که همیشه در بازار رقابتی ماندگار باشند را دارند.همچنین شناخت این آلترناتیوها به علت نسبی بودن مفهوم آنها می تواند هر تولید کننده را به یک نتیجه برساند .

تعدادی از آلترناتیوهایی که هر کشور و سازمانی جهت رسیدن به اهداف خود مدنظر دارد به شرح ذیل است :

۱- اقتصاد : دانش افزایش سرمایه

۲- سیاست : دانش دفع ضرر

۳- علم : دانش انجام کار

۴تکنولوژی : مجموعه راه و روش هایی که به روی منابع اولیه و خام صورت می گیرد و ما را به نتیجه دلخواه می رساند( هم از بعد تجهیزات فنی و هم اداری )

۵- فرهنگ : این که بدانیم چه موقع باید از دید سیاسی یا اقتصادی و چه موقع تواما باید استفاده شود و همچنین پیروی از فرهنگ اجتماعی محیط کار و احترام به قوانین وضع شده

۶– ارگونومی ( مهندسی عوامل انسانی ) : شناخت فاکتورهای انسانی و یا به عبارتی دیگر تبادل شرایط روحی و روانی انسان با محیط کار او که نتیجه آن آرامش ،بهبود خدمات و رضایت مشتری و بالا رفتن کیفیت تولید را در بر خواهد داشت و در دو بعد روانشناختی و فنی مطرح می شود ( قابل ذکر است بعد فنی به صورت میانگین مطرح می شود).

۷- بهره وری : استفاده حداکثر از منابع موجود در مناسب ترین زمان

۸-  تولید ناب : پیروی از اصول تولید ناب که جایگزین تولید انبوه گردیده

عواملی که در برنامه ریزی مطرح می باشد :

۱- هدف : داشتن ( برنامه کوتاه مدت،برنامه میان مدت و برنامه بلند مدت )

۲- خط مشی و سیاست سازمان :

فروش جهت بدست آوردن حداکثر سهم بازار

فروش جهت بدست آوردن حداکثر سود

–  سیاست تلفیق دو مورد فوق الذکر

۳- هزینه ها : ایجاد بستر مناسب به منظور تعیین استانداردهای هزینه ای قابل اتکا برای هر یک از مراکز هزینه و همچنین کنترل هزینه ها و قیمت تمام شده به منظور شرکت فعال تر و دقیق تر در بازار رقابت و سوددهی

۴-  روش ها : تعیین روش های فروش ( اقساطی،نقدی،پیش فروش و امانی ) و تعیین روش تولید و خرید داخلی و خارجی و روش های جمع آوری اطلاعات و استفاده از آنها

۵-    پیش بینی :

– امکان سنجی فنی،اقتصادی و ارزیابی نهایی پروژه

پیش بینی وضعیت بازار در هر فصل در طول زمان پروژه

– پیش بینی خرید داخلی و خارجی با توجه به تغییرات قیمت

۶- جدول زمانی : زمان شروع و خاتمه پروژه،برنامه زمان تولید روزانه و برنامه خرید

۷- تامین تجهیزات :

فراهم نمودن زمینه مناسب جهت استفاده بهینه از اطلاعات و مستندات موجود سازمان

– تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری،نصب و راه اندازی آنها در سطح کلیه کاربران شرکت

– تهیه و به روزآوری اطلاعات

– کنترل پروژه

 بهبود زیرساختارهای اطلاعاتی و ارتباطی مورد نیاز با حفظ امنیت اطلاعات

– تامین و مجهز نمودن خط تولید به دستگاه های اتوماتیک با درنظر گرفتن نقطه سربه سر از بعد اقتصادی

۸- بودجه

۹- تشکیلات : تشکیل واحدهای مورد نیاز شرکت و تعیین افراد متخصص در آن واحدها

۱۰ – قیمت گذاری

۱۱  – هماهنگی : در نهایت هماهنگی بین واحدهای مختلف شرکت و پیگیری کارهای روزانه توسط واحدها

 محمدعلی نژادیان

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.