پیشنهاد تاسیس بنیاد موفقیت شناسی ایران

لینک پیشنهاد در شبکه ۴ سیما:

لینک خبرگزاری

باشگاه خبرنگاران:

کد خبر: ۴۴۷۸۱۵۴
گروه : فرهنگی هنری » میراث و گردشگری
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۲ – ۰۹:۲۹

نویسنده کتاب موفقیت شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
پیشنهاد طرح تاسیس بنیاد موفقیت شناسی ایران
نویسنده کتاب موفقیت شناسی پیشنهاد طرح تاسیس بنیاد موفقیت شناسی ایران را مطرح کرد.

محمدعلی نژادیان مولف کتاب موفقیت شناسی که برای اولین بار موضوع موفقیت شناسی را به صورت مکتوب و با نگاهی علمی مطرح نموده است، در گفتگو با خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران تاسیس بنیاد موفقیت شناسی ایران را به عنوان یک طرح ملی به رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای ( مدظله العالی ) و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کرده است.

وی ادامه داد: برای رسیدن به ایرانی موفق در همه زمینه ها شایسته است که این بنیاد تاسیس شود و به صورت متمرکز و علمی به تحقیق و پژوهش در خصوص موفقیت ایران در همه زمان ها ( گذشته،حال و آینده) پرداخته شود.

محمدعلی نژادیان ادامه داد: ما در کشور ایران از لحاظ چهره های علمی ، فرهنگی ، دینی و … دارای اصل و نسب های گران بهایی هستیم که زندگی،تفکرات، کشفیات و آثارهر کدام ازآنها می تواند الگو و نقشه ارزشمندی برای موفقیت نسل امروز و نسل آینده باشد. نسل های گذشته وظیفه مقدس خود دانستند که با از جان گذشتگی و فداکاری های بسیار ایران این سرزمین متمدن را سربلند و خالی از هر بیگانه به دست نسل جدید بسپارند، لذا وظیفه مقدسی که بر عهده نسل امروز می باشد این است که ایران عزیز را بصورت یک کشور توسعه یافته و نه یک کشور در حال رشد به نسل آینده تحویل دهد.

وی در خصوص نحوه شکل گیری بنیاد موفقیت شناسی ایران بیان کرد: با توجه به گستردگی موضوع موفقیت شناسی که می توان در حوزه های مختلف مطرح نمود بهتر استدر ابتدا شورایی با نام ” شورای تحقیق و بررسی تاسیس مراکز موفقیت شناسی” تشکیل گردد که اعضای آن نمایندگانی از سه قوه باشند و این اعضاء با تحقیق و بررسی تصمیمات لازم در خصوص نحوه تاسیس و شکل گیری بنیاد موفقیت شناسی ایران را اتخاذ نمایند.همچنین ایشان در طرح پیشنهادی خود بنیاد موفقیت شناسی ایران را دارای زیر مجموعه هایی با نام ” مراکز موفقیت شناسی” تعریف نموده است مانند : مرکز موفقیت شناسی دینی، مرکز موفقیت شناسی سیاسی، مرکز موفقیت شناسی اقتصادی، مرکز موفقیت شناسی نظامی، مرکز موفقیت شناسی صنعتی، مرکز موفقیت شناسی فرهنگی، مرکز موفقیت شناسی علمی، مرکز موفقیت شناسی شهری، مرکز موفقیت شناسی روستایی و…

وی همچنین با پیشنهاد به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ، پژوهشی ،علمی و فرهنگی و… گفت: چه این بنیاد به عنوان یک طرح ملی به تصویب و تایید مسئولین جمهوری اسلامی برسد و چه نرسد مراکز علمی،آموزشی،فرهنگی و پژوهشی با عناوین ذیل یا مشابهات این عناوین را تاسیس نمایند و به این ترتیب موضوع موفقیت شناسی در حوزه های مختلف ( دینی،سیاسی،اقتصادی،علمی، فرهنگی و…) نهادینه می گردد و با بررسی، شناخت، کشف و تحلیل شرایط، ویژگی ها، ظرفیت ها، پدیده ها و…که در موضوعات مختلف از جمله دین،سیاست،اقتصاد و… برای رسیدن به موفقیت وجود دارد از منظر موفقیت شناسی بررسی گردد تا همه نسل ها بتوانند از این نتایج بهره مند گردند.این عناوین عبارتند از:

• کانون موفقیت شناسی ایران
• سازمان موفقیت شناسی ایران
• نهاد موفقیت شناسی ایران
• ستاد موفقیت شناسی ایران
• پژوهشگاه موفقیت شناسی ایران
• پژوهشکده موفقیت شناسی ایران
• انجمن موفقیت شناسی ایران
• مرکز تحقیقات موفقیت شناسی ایران
• مرکز مطالعات موفقیت شناسی ایران
• موسسه بین المللی موفقیت شناسی و…

محمدعلی نژادیان در خصوص مدت زمان پژوهش خود در موضوع موفقیت شناسی بیان کرد: شروع پژوهش و تحقیق در خصوص موضوع موفقیت شناسی و طرح های کاربردی آن ۱۳۸۹/۱۱/۳۰ بوده و پیش نویس اولیه آن مورخ ۲۴/۱۰/۱۳۹۰ حاضر شده است و جهت بررسی و نظر خواهی خدمت اساتید و صاحب نظران محترم ارائه شد ( هر چند اگر ایرادی باقی مانده باشد به عهده اینجانب است ) و در تاریخ ۲۲/۰۵/۱۳۹۱ پیش نویس نهایی آماده و جهت ثبت و دریافت فیپا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه گردید تا به صورت کتاب چاپ شود و در نهایت در تاریخ ۲۰/۰۹/۱۳۹۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر کتاب موفقیت شناسی را صادر نمود.همچنین این کتاب در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۱ به استناد بند ۳ ماده ۲ قانون حمایت حقوق مولفان ،مصنفان و هنرمندان –مصوب ۱۳۴۸-تحت شماره ۳۷۸۶ جلد یک دفتر گواهی ثبت اثر ادبی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( معاونت حقوقی ،امور مجلس و استانها ) به ثبت رسید و مراتب ثبت آن در روزنامه رسمی به شماره ۱۹۸۱۸ تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۱ آگهی شده است.

وی افزود:هر کاری سختی خودش را دارد و سختی نویسندگی از جنس صبر و تحمل است زیرا زمان هایی که انسان ایده ،نظریه و جمله ای مرتبط با موضوع مورد نظر به ذهنش خطور می کند و همچنین زمان هایی که انسان بر تفکر نمودن در جزئیات زندگی غلبه می کند تا به حقایق کلی متصل شود ( به دلیل ویژگی های انسان وجهان پیرامون او ) همیشگی نیست و البته این می تواند یک امتحان و یک امتیاز برای انسان باشد. لذا خداوند را شاکرم که همیشه در لحظه لحظه زندگی و مخصوصا در تالیف این کتاب یاری ام نموده و در اوج سختی ها و مشکلات زندگی و همچنین در مسیر موفقیت ، همیشه بیش از آن چه که سزاوار آن باشم، به این حقیر لطف و عنایت داشته است. امیدوارم که توانسته باشم در این کتاب حق مطلب را ادا نموده و رضایت خداوند متعال و شما خواننده محترم را کسب نمایم. به امید آن روز که جهت فراگیر سازی و نگاهی علمی و فرهنگی به موضوع موفقیت شناسی مراکز علمی،آموزشی،فرهنگی و پژوهشی در این زمینه در حوزه های مختلف ( دینی، علمی، سیاسی، اقتصادی، پرورشی و…) تاسیس و نهادینه گردد.

نژادیان در پایان اضافه کرد:در نهایت باید بگویم کیفیت آرزو ها و نعمت هایی که از خداوند طلب می کنیم به میزان معرفت ما می باشد .لذا انسان به اندازه ای که از جهان هستی شناخت و معرفت صحیح پیدا می کند و به آنچه که حق است عمل می نماید ،از مقام انسانیت صعود کرده و به تعالی می رسد.

هر که را دانش است، خواسته نیست و آنکه را خواسته است، دانش کم (شهید بلخی)

انشااله با اتکال به قادر متعال و شناخت و نشر راه های موفقیت ،شاهد ایرانی سربلند در تمام عرصه های ملی وبین المللی باشیم و با تشریک مساعی موفقیت های بیشتری را در کارنامه ایران عزیز ثبت نماییم .
لازم به ذکر است طرح پیشنهادی را برای مسئولین و صاحبنظران ذیل ارسال شده است :

• مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( مدظله العالی )
• آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
• جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
• جناب آقای دکتر علی آملی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
• آیت الله صادق آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
• جناب آقای دکتر کامران دانشجو وزیر محترم علوم،تحقیقات و فناوری
• جناب آقای دکتر سید محمد حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
• سرکار خانم دکتر نسرین سلطانخواه معاونت محترم علمی،فناوری ریاست جمهوری و ریاست محترم بنیاد ملی نخبگان
• حضرت آیت الله محمدرضا مهدوی کنی ریاست محترم دانشگاه امام صادق (ع)
• جناب آقای دکتر حداد عادل نماینده محترم مجلس
• جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی نماینده محترم مجلس
• جناب آقای دکتر فرهاد رهبر ریاست محترم دانشگاه تهران
• جناب آقای دکتر بیژن رنجبر ریاست محترم دانشگاه تربیت مدرس
• جناب آقای دکتر اسحاق صلاحی ریاست محترم کتابخانه جمهوری اسلامی ایران
• جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی
• حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی رییس جمهور محترم منتخب
• جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی
• جناب اقای کاظم جلالی ریاست مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

* پیشنهاد اضافه شدن یک درس با موضوع موفقیت شناسی به واحدهای عمومی دانشگاه ها

محمدعلی نژادیان مولف کتاب موفقیت شناسی در ادامه پیشنهادهای خود در موضوع موفقیت شناسی بیان نمود: پیشنهاد دیگر من در رابطه با موضوع موفقیت شناسی به ” وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری” است که یک درس با موضوع ” موفقیت شناسی ” به واحدهای عمومی دانشگاه ها اضافه گردد، زیرا این واحد درسی می تواند برای دانشجویان عزیز بسیار کاربردی باشد .

این نویسنده ادامه داد:نکته مهمی که وجود دارد این است که ایران توسعه یافته فردا نه تنها باید از لحاظ علمی، تکنولوژی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…شاخص باشد، بلکه از لحاظ معنوی و اعتقادی نیز باید کاملا غنی باشد و این موضوع نیاز به یک جهاد فکری و تحول جدید در علوم انسانی دارد. همچنین علوم انسانی باید طوری تدوین شود که در نهایت باعث ” رشد و تکامل روحی و معنوی انسان ” گردد و به انسان سازی منتهی شود.

نژادیان با ارائه توضیحاتی بیشتر در این خصوص عنوان کرد:از همه مهم تر مباحث معنوی و اعتقادی باید پا به پای علم و تکنولوژی و شیوه های جدید گمراهی ها پیشرفت نماید و برای جوانان برجسته تر شود و این میسر نمی شود مگر آن که یک جسارت در بیان ضعف ها و اشتباهات و کوشش در رفع آنها بوجود آید و از اصرار در بعضی عادت ها و راه های تجربه شده که نتیجه بخش نبوده اند پرهیز شود و باید با نگاهی مجتهدانه، در نظر گرفتن مسائل زندگی امروزی و دور از تعصب های افراطی و با معرفت دینی ( که در حقیقت جهت حرکت درست و راه سعادت حقیقی انسان را نشان می دهد) طی طریق شود و در این میان از منابع عقل و تجربه نیز نباید غافل شد.

نژادیان خاطر نشان کرد:لذا اینجانب بر خود وظیفه دانستم که با دانش اندک خود و با تحقیقات و پژوهش قدم کوچکی در این مسیرقرار دهم و در این راستا شروع به نگارش کتابی با موضوع “موفقیت شناسی” نمودم و با ارائه مبانی موفقیت شناسی و نظریه های مختلف که اصلی ترین آن ” نظریه موفقیت شناسی ” می باشد سعی خود را بر این قرار دادم تا بتوانم شناخت درستی از موفقیت چه در بعد نظری و چه در بعد عملی ارائه نمایم.

نویسنده کتاب موفقیت شناسی عنوان کرد:همچنین عده ای تصور می کنند تحول و موفقیت در زندگی با وجود تکنولوژی آغازمی شود ولی آن چیزی که باعث تحول در زندگی می شود در درجه اول تحول در نگرش های انسان است و ثروت و فقر هر کشوری اندیشه های مردمان آن می باشد .لذا توجه و کنکاش در این موضوع بسیار حائز اهمیت است. قابل ذکر است دانشگاه ها یکی از مراکز بسیار مهم و تاثیر گذار در پرورش اندیشه ها ،جهت گیری اذهان و پاسخ به سوالات و شبهات جوانان می باشند و باید توجه داشته باشیم که پاسخ صحیح به جوانان باعث تکامل آنها می گردد .لذا هرگونه تساهل و تسامح مسئولین در این زمینه باعث گمراهی، ناهنجاری و افول یک نسل خواهد شد.

وی ادامه داد: حال با توجه به اهمیت و حساس بودن این پایگاه اجتماعی، نیاز است که بطور مستمر سیستم های آموزشی دانشگاه ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد … البته انتقاد باید با رعایت اصول و حریم نقادی صورت گیرد و زحمات و دستاوردهای دانشگاه ها نباید نادیده گرفته شود. در این راستا ضمن قدردانی از مسئولین محترم دانشگاه ها نکته ای را که در چند سال گذشته ذهن این حقیر را به خود مشغول نموده بیان می نمایم، امیدوارم که مطالب شاگرد خود را حمل بر جسارت نگذارند و بپذیرند که این سخن یک دغدغه فکری برای عدم قصور در پرورش نسل جوان است. اینجانب از حدود سیزده سال پیش که وارد محیط دانشگاه شدم با بررسی های به عمل آورده به این نتیجه رسیده ام که عده ای از دانشجویان در رشته های مختلف نسبت به درس های عمومی مانند : معارف ( اندیشه ) ، اخلاق و … علاقه و اشتیاق زیادی از خود نشان نمی دهند ولی قطعا این موضوع به دلیل ماهیت این دروس نیست. بلکه ممکن است به دلیل نحوه نگارش، نحوه نگرش، نحوه ارائه، نحوه آموزش و … این واحدها باشد که قطعا نیاز به کارشناسی مجدد مسئولین محترم دارد.

( اهمیت واحدهای عمومی به این دلیل می باشد که تمام رشته های آموزشی در دانشگاه های ایران دارای این دروس می باشند و عمومیت دارند).
نژادیان در ادامه بیان کرد:حال جای سوال است که چرا در بین دانشجویان در خصوص واحدهای عمومی بجای لفظ دروس درکی واژه دروس حفظی رایج است ؟!

لذا اگر واحدهای عمومی در دانشگاه ها نتوانند بخوبی ایفای نقش کنند، با توجه به تبلیغات گسترده و سازمان یافته جریانات ضد دین که در این دوره توسط منفعت طلبان صورت می گیرد در آینده ای نزدیک با قشری از فارغ التحصیل هایی روبرو خواهیم بود که به دلیل عدم درک این مباحث و تحت تاثیر جریانات انحرافی خواسته یا ناخواسته ( افکار لائیک یا سکولار) خواهند داشت . بنابراین، با توجه به این که دانشگاه ها تاثیر بسیار زیادی در اندیشه ها و نگرش های جوانان دارند، ایجاب می کند که سیستم و محیط آموزشی در دانشگاه ها طوری برنامه ریزی شود تا در جامعه فردا ( دین گریزی، قانون گریزی ،تخریب و بی احترامی، تهمت، عدم تعهد، تغییرات منفی، اختلاس، منفعت طلبی، جاه طلبی، تک روی و خودمحوری، بی عدالتی، ناامنی و …) وجود نداشته باشد و قطعا با پرورش صحیح و توام با حوصله ،ریشه افراط و تفریط در تمام موضوعات خشکیده خواهد شد و همیشه شاهد یک جامعه متعادل در همه زمینه های فردی و اجتماعی خواهیم بود و این موضوع هدف اصلی دین اسلام می باشد.

وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّهً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ( البقره ۱۴۳)
و بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم ( که در حد اعتدال که میان افراط و تفریط هستید ) تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما.

نویسنده کتاب موفقیت شناسی با اشاره به فرمایشی از حضرت علی (ع)گفت:امام علی (ع) می فرماید: ما اهل بیت پیامبر تکیه گاه و راه میانه هستیم ، آنکه بر ما پیشی گیرد ( در عقاید، اخلاق و احکام ) باید برگردد و آنکه عقب مانده باید خود را برساند.( نهج البلاغه حکمت ۱۰۹)

لذا مادی گرایان منفعت طلب و افراد تارک دنیای ناآگاه هر دو از جاده اعتدال خارج هستند و یکی در راه تفریط و دیگری در راه افراط است. همچنین باید متذکر شد اگرفردی عمل نادرستی را به دلیل عدم آگاهی و آموزش های لازم در سطح جامعه انجام دهد، مخصوصا اگر از طرف افراد برجسته و مطرح جامعه باشد، بیگانگان و فرصت طلبان سریعا و به اشتباه، آن عمل را به دین اسلام متصل می کنند و این موضوع به گمراهی بیشتر عده ای از ناآگاهان منتهی می شود و بدین ترتیب دشمنان و منفعت طلبان با خدشه وارد کردن به دین اسلام سعی می کنند به اهداف خود نزدیکتر شوند.
وی در پایان خاطر نشا کرد:لذا ضروری است مسئولین محترم دانشگاه ها قبل از آن که خیلی دیر شود و دوره پرورش نسل جوان امروز به اتمام برسد، تصمیمی اتخاذ نمایند و با ایجاد تغییرات جدید در نحوه و سیستم آموزش سعی شود ارزش و اهمیت دروس عمومی مانند اندیشه و اخلاق و… برای دانشجویان و حتی بعضی اساتید دانشگاه ها محرز گردد.

پیشنهاد این حقیر به ” وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری” این است که یک درس با موضوع ” موفقیت شناسی ” به واحدهای عمومی دانشگاه ها اضافه گردد، زیرا این واحد درسی می تواند برای دانشجویان عزیز بسیار کاربردی باشد .