خبرگزاري آنا: محمدعلی نژادیان در یادداشتی که به خبرگزاری آنا ارسال کرده، از پیشنهاد خود به «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» برای اضافه شدن درسی با عنوان «موفقیت‌شناسی» به واحد‌های عمومی و رشته‌های دانشگاهی خبر داده و خواستار پیگیری آن شده است.

image

لينك پيشنهاد در شبكه ٤ سيما:

لینک خبر در آپارات

خبرگزاري دانشگاه آزاد (آنا):

لینک خبر

دوشنبه ٩ آذر ماه ١٣٩٤- ١٦:١٢

محمدعلی نژادیان، دانشجوی دانشگاه آزاد پردیس، پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد در سال 93 و مولف کتاب های موفقیت شناسی، موفقیت شناسی فرهنگی و اقتصادی، مبانی و اصول موفقیت شناسی و.. در یادداشتی که به خبرگزاری آنا ارسال کرده، از پیشنهاد خود به «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» برای اضافه شدن درسی با عنوان «موفقیت‌شناسی» به واحد‌های عمومی و رشته‌های دانشگاهی خبر داده و خواستار پیگیری آن شده است. متن این یادداشت را می‌خوانید:

در سال 1392 در کتاب “موفقیت شناسی” صفحه 18 برای اولین بار پیشنهاد اضافه شدن یک درس با عنوان موفقیت شناسی به واحدهای عمومی دانشگاه ها را مطرح نمودم و سپس به کلیه مسئولین دولتی و غیردولتی نیز مکاتبه کردم و در برخی خبرگزاری ها و شبکه 4 نیز عنوان شد.

آخرین نتیجه ای که از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حاصل شد: جواب امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ( مورخ 20/01/93) بود و بعد از آن نیز از معاونت محترم پژوهشی وزارتخانه تماس گرفتند و فرمودند که دولت (دهم) در حال عوض شدن است و باید صبور باشی ولی همانطور که در نامه ذکر شده است ما ارجاع داده ایم به کمیته جامعه شناسی و روان شناسی معاونت آموزشی برای بررسی و نتیجه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می نماییم چرا که تصمیم اضافه شدن دروس عمومی دانشگاه ها با وزارت علوم نیست و وزارت علوم نهایتا می تواند پیشنهاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی بدهد و روال به این صورت است که بعد از قبول شورا سازمان سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها) برای گردآوری و تهیه یک کتاب اقدام می کند. (البته ایشان پیشنهاد دادند که مستقیم نیز با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتبه داشته باشم که همین کار را انجام داده ام ولی شورا تا به امروز جوابی ارائه نکرده است). البته برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، ریاست محترم جمهوری، بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه ها و خیلی مراکز دیگر از سال 1392 نیز ارسال نموده ام و تا به امروز در همه تالیفات خود پیشنهاد عملی در زمینه موفقیت شناسی را همچنان ادامه داده و خواهم داد…البته پروسه طولانی در این مسیر قرار دارد ولی اینجانب ناامید نمی شوم و پیگیر خواهم بود. لذا از مسئولین تقاضا دارم با نگاهی علمی به موضوع موفقیت شناسی توجه کنند چرا که می تواند تحول و چارچوبی جدید در علوم انسانی به وجود آورد و به عنوان یک علم جدید در علوم انسانی به نام ایران ثبت گردد!  به امید روزی که در همه کشورها به موضوع موفقیت شناسی به صورت علمی و دانشگاهی پرداخته شود.

در ادامه برای آشنایی خوانندگان، خلاصه‌ای از مباحث موفقیت‌شناسی را مطرح می‌کنم:

مطرح نمودن موضوع موفقیت شناسی ( Successology): موضوع موفقیت شناسی را به صورت مکتوب و منظم برای اولین بار در فصل اول کتاب موفقیت شناسی با ارائه مبانی موفقیت شناسی، نظریه موفقیت شناسی و فلسفه موفقیت شناسی ارائه نمودم و سعی کردم با نگاهی علمی به موضوع موفقیت شناسی بپردازم. قابل ذکر است در ابتدا تصمیم داشتم نام این کتاب را ( دایره المعارف موفقیت در قرن 21 ) بگذارم ولی زمانی که عمیق تر اندیشه کردم، دیدم تنها دایره المعارف موفقیت ( قرآن کریم ) است. به همین دلیل به فکر نام دیگری برای این کتاب بودم تا این که نام ( موفقیت شناسی ) به ذهنم خطور نمود و این نام را برگزیدم . قابل ذکر است تا مورخ 22/05/1391 که پیش نویس نهایی این کتاب آماده گردید، در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با نام “موفقیت شناسی” کتاب، مقاله، پایان نامه و … بطور رسمی ثبت نشده است و حتی به طور غیر رسمی نیز اینجانب منبع و مطلبی با این عنوان در ایران ندیده ام. لذا می توان گفت این مکتوب اولین کتاب تالیف شده و انتشار یافته با نام ” موفقیت شناسی ” در ایران است. امیدوارم این اثر بتواند قدمی در ایجاد و ترویج موضوع موفقیت شناسی در راستای پاسخگویی به نیاز های نسل امروز و فردا باشد و زمینه تالیف کتاب های ارزنده تری را در این مبحث فراهم آورد.

مباحث اصلی موفقیت شناسی (نتایج تحقیق): · ارائه موضوع موفقیت شناسی · ابداع و تعریف مبانی موفقیت شناسی · ارائه نظریه موفقیت شناسی · ارائه فلسفه موفقیت شناسی · ارائه تعریف مطلق از موفقیت و شکست در دو بعد خرد و کلان · ارائه مسیر موفقیت در دو بعد خرد و کلان · و…

مدت زمان تحقیق در موضوع موفقیت شناسی: تحقیقات در موضوع موفقیت شناسی حدود یک سال و نیم روزانه حداقل 8 ساعت کار تحقیقاتی و پژوهشی و تهیه فیش های تحقیقاتی بسیار در علوم انسانی و موفقیت انسان و…بوده است.

مباحث مطرح شده در مبانی موفقیت شناسی: 1. تعریف موفقیت شناسی 2. تعریف بخش های موفقیت شناسی ( تقسیم بندی از لحاظ هدف، موضوع و روش )

مباحث مطرح شده در نظریه موفقیت شناسی: با ارائه نظریه موفقیت شناسی سعی شده است تا اهمیت و جایگاه دین به عنوان زیربنای موفقیت انسان با دلیل و برهان شرح داده شود. (همان طور که می دانید، انسان موجود پیچیده ای می باشد، به همین علت نمی توان صرفا با “علم روانشناسی” به شناخت و بررسی انسان و موفقیت او پرداخت، لذا برای موفقیت شناسی نیاز است، معارف مختلفی از جمله “معرفت های دینی و فلسفی” که در اولویت اول قرار دارند، مطالعه و بررسی شوند. زیرا دین الهی کیمیایی در خود دارد که مس وجود انسان را زر می کند).

مباحث مطرح شده در فلسفه موفقیت شناسی: بر اساس نظریه موفقیت شناسی نیاز بر این هست فلسفه موفقیت شناسی مطرح شود لذا در این بخش برای ارائه تعریف مطلق و قابل درک از مفهوم موفقیت، فلسفه موفقیت شناسی را مطرح نمودم و در حقیقت تعریف ابعاد ( هستی ،آگاهی،چرایی،چیستی و چگونگی ) برای موفقیت است.

روش تحقیق موضوع موفقیت شناسی: قابل ذکر است که بیشتر تحقیقات به صورت کتابخانه ای بوده است (یعنی موضوع تحقیق از نظر روش از آغاز تا انتها بیشتر متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای بوده است)

مدت زمان تالیف کتاب موفقیت شناسی : شروع تالیف کتاب موفقیت شناسی 30/11/1389 بوده و پیش نویس اولیه آن مورخ 24/10/1390 حاضر شده است و جهت بررسی و نظر خواهی خدمت اساتید و صاحبنظران محترم ارائه شد ( هر چند اگر ایرادی باقی مانده باشد به عهده اینجانب است ) و در تاریخ 22/05/1391 پیش نویس نهایی آماده و جهت ثبت و دریافت فیپا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه گردید و در نهایت در تاریخ 20/09/1391 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر این کتاب را صادر نمود و در اردیبهشت 1392 در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد. همچنین این کتاب بر اساس درخواست نامه شماره 6808 مورخ 15/12/1391 که تسلیم دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد در تاریخ 19/12/1391 به استناد بند 1 ماده 2 قانون حمایت حقوق مولفان ،مصنفان و هنرمندان –مصوب 1348- تحت شماره 3786 جلد یک دفتر گواهی ثبت اثر ادبی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( معاونت حقوقی ،امور مجلس و استانها ) به نام محمدعلی نژادیان به ثبت رسمی و قانونی رسید و مراتب ثبت آن در روزنامه رسمی به شماره 19818 تاریخ 24/12/1391 آگهی شده است .

ایده های کاربردی در موضوع موفقیت شناسی ارائه شده است: در این راستا این حقیر در خصوص موارد فوق الذکر در تالیفات خود، برنامه کتابنامه در شبکه چهار سیما، مصاحبه با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران و…به مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد عملی ارائه کرده ام و پیشنهادات خود را در قالب یک طرح پژوهشی با جزئیات برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و مسئولین نظام و دولت دهم و یازدهم ارسال نموده ام.

* پیشنهاد اول: اضافه شدن یک درس با موضوع موفقیت شناسی به واحد های عمومی دانشگاه ها. (البته پایه این درس می تواند از مدارس شروع شود و در دانشگاه ادامه یابد)

* پیشنهاد دوم: با توجه به پتانسیلی که موضوع موفقیت شناسی دارد می تواند به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی اضافه شود.

* پیشنهاد سوم: طرح تاسیس “بنیاد موفقیت شناسی ایران” که دارای زیر مجموعه هایی با نام مراکز موفقیت شناسی در حوزه های مختلف(علمی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، دینی، ورزشی و…) است. برای رسیدن به موفقیت فردی،گروهی و موفقیت کشورها در همه زمینه ها شایسته است که این بنیاد تاسیس شود و به صورت متمرکز و علمی به تحقیق و پژوهش در خصوص موفقیت افراد،گروه ها و کشورها در همه زمان ها ( گذشته،حال و آینده) پرداخته شود.این بنیاد با بررسی، شناخت، کشف و تحلیل شرایط، ویژگی ها، ظرفیت ها، پدیده ها و…که در موضوعات مختلف از جمله دین،سیاست،اقتصاد و… برای رسیدن به موفقیت وجود دارد از منظر موفقیت شناسی بررسی می نماید تا همه نسل ها بتوانند از این نتایج بهره مند گردند.

* پیشنهاد چهارم: همچنین طرح تاسیس “بنیاد بین المللی موفقیت شناسی” را به سازمان ملل متحد و یونسکو ارسال نموده ام (ترجمه متن انگلیسی در انتهای کتاب های مبانی و اصول موفقیت شناسی و همچنین کتاب موفقیت شناسی فرهنگی و اقتصادی قرار دارد).

* پیشنهاد پنجم: در تیرماه سال 1393 طی نامه ای کلیات طرح اضافه شدن یک شبکه یا برنامه تلویزیونی و رادیویی با نام “موفقیت شناسی” را به جناب آقای مهندس عزت اله ضرغامی ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه نموده ام…و در این کتاب نیز این پیشنهاد را به جناب آقای دکتر محمد سرافراز ریاست فعلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کنم.

http://new.ana.ir/news/68730

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا