تخريپچي كيست؟

تخريپچي كيست؟

کار خیلی از رزمندگان بعد از اتمام جنگ تمام شد اما کار این رزمندگان (تخريپچي) تازه شروع شده بود و هنوز هم ادامه دارد.

در بین افراد شرکت کننده در جنگ ایران و عراق در بین سالهای 1359 لغایت 1367 هر کس وظیفه ای برعهده داشت و سعی می کرد آن وظیفه را به نحو احسن انجام دهد در این بین رزمندگانی بودند که به آنان تخریبچی می گفتند اینان افرادی بودند که موظف بودند موانع و میادین مین بین خطوط خودی و دشمن را پاکسازی و راه را برای رزمندگان پیاده باز کنند.

تخريب واحدی تخصصی رزمی است که موانع پیروزی برای رزمندگان را حذف و جلوی پیش روی دشمن را می گیرد. مهم ترین ثمرة فعالیت تخریب، کاهش تعداد شهدا در عملیات های مختلف و کمک به پیشبرد سریع تر و دقیق تر عملیات های تهاجمی رزمندگان است؛ وظیفه ای سخت و حساس، در شروع و پایان هر عملیات.

تخریب، گشایندة میدان های مین، سیم های خاردار و سایر موانعی است که در خشکی و آب، سد راه پیش روی رزمندگان هستند. این گروه هم چنین پس از عملیات، با ایجاد موانع مین و انسداد مسیر، نفوذ دشمن را کم تر و کندتر می کند. در سختی و حساسیت عمل این واحد، همین بس که تخریبچی ها در رویارویی با دشمن، از داشتن هرگونه سنگری محروم بوده و وظایفشان را در دید مستقیم دشمن انجام می دهند.

در شروع جنگ، هر لشکر یک «واحد تخریب» داشت که بعدها به دلیل گسترش جنگ، «گردان های تخریب» تشکیل شد. به خاطر محدودیت در تعداد نیروهای تخریب، شیوة آموزش آن ها براساس آموزش های فشرده و کوتاه مدت بود که هم در زمان صرفه جویی شود و هم عصارة نیروهای رزمنده به این واحد راه یابند.

هرگردان تخریب از سه دستة تخصصی تشکیل می شد که عبارت بودند از: خنثي كننده ها، انفجاراتي ها و غواصان

منبع:
http://mabarenoor.ir/memoirs/200-داستان-مین،-میدان-مین-و-تخریبچی-در-دوران-دفاع-قدس.html

http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5658/7206/88385/واحدی-به-نام-تخریب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا