سیاستمداران مفلس در مقایسه با انقلابیون مصلح

محمدعلی نژادیان

محمدعلی نژادیان، نشریه چشمه، نهاد رهبری (دانشگاه تربیت مدرس)، شماره 57، نیمه دوم بهمن 96

 

محمدعلی نژادیان (عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان):

 

سیاستمداران مفلس در مقایسه با انقلابیون مصلح

 

دلایل ورشکستگی احزاب و اهمیت احیای تفکر و فرهنگ انقلابی

اگر فردی ترس از دست دادن جان، مال، آبرو و دیگر منافع شخصی را داشته باشد، نمی تواند برای عدالت، مبارزه با ظلم و فساد و رسیدن به حق و حقیقت قدمی کامل و مخلص بردارد! معنی انقلابی بودن نیز همین است یعنی با تفکر جهادی مسائل، مشکلات، فرصت ها و تهدیدها را ببینیم و با اخلاص حرکت نماییم و اگر فردی با توجه به شرایط و فرهنگ ایران چنین تفکری را نداشته باشد به احتمال زیاد دیر یا زود تبدیل به ورشکسته یا کلاه بردار سیاسی خواهد شد!

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مردم آذربایجان شرقی فرمودند:

ارتجاع[1] وقتی اتّفاق می‌افتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کرده‌اند، راه را عوض کرده‌اند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدف های والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر از این هدف ها فراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست. بعضی خیال می کنند انقلاب فقط سال ۵۷ بود و تمام شد؛ این خطا است. انقلاب در سال ۵۷ شروع شد، نه این که تمام شد؛ آغاز تغییر، آغاز حرکت اصلاحی در جامعه در سال ۵۷ اتّفاق افتاد، در بیست‌ودوّم بهمن اتّفاق افتاد و آنجا شروع شد؛ بتدریج این حرکت باید عمیق‌تر، وسیع‌تر، گسترده‌تر، خردمندانه‌تر ادامه پیدا کند، نه این که متوقّف بشود[2].

حال با بیان این مقدمه به طرح چند سوال در خصوص دلایل ورشکستگی احزاب و اهمیت احیای تفکر و فرهنگ انقلابی در مقابل نگاه حزبی و تفکر لیبرال می پردازم:

چرا برخی افرادی که از اول انقلاب در نظام بوده اند امروز خود همانند دشمنان قسم خورده ایران علیه نظام و ملت جنگ نرم راه انداختند؟

در جواب می توان گفت:

  • عدم درک صحیح از فلسفه تشکیل حزب که باعث شد منافع و روابط حزبی، آنها را از تفکر انقلابی دور نماید
  • دنیا طلبی: عده ای از اول همین خصوصیات منفعت طلبی را داشته اند ولی امروز با گذشت زمان به دلیل تامین نشدن منافع مورد نظرشان و یا به دلیل طرد شدن آنها توسط مردم و نظام چهره واقعی آنها نمایان شده است و دقیقا به خاطر همین ظاهرسازی ها بود که حضرت امام رحمه الله علیه فرمودند:

                                     میزان در هرکس حال فعلی او است[3]

  • داشتن مشاوران ناآگاه و غرب گرا: طی 40 سال گذشته به دلایل مختلف از جمله عدم توجه کامل و کافی به سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و رهنمود های ایشان و همچنین عدم توجه به اولویت های کشور برخی سیاستمداران را به سمتی پیش برد که حل مشکلات و پیشرفت ایران را در اعتماد به غرب مخصوصا امریکا دیدند. (قابل ذکر است که اساس تفکر انقلابی باید نگاه به درون و اتکا به خود باشد ولی در بعضی اوقات به دلیل تصمیم های غیرکارشناسی شده و همچنین مشاوره های غلط عده ای فریب خوردند و ضررهای بسیاری را به کشور و ملت وارد نمودند و امروز برای توجیه اعمال و افکار خود به جنگ روانی پرداخته اند که اساس آن سفسطه و به حاشیه بردن مسائل اصلی کشور و برجسته کردن مسائل فرعی است.
  • خودخواهی و عدم پذیرش اشتباهات
  • عدم درک صحیح از دین اسلام
  • عدم درک صحیح از مسائل سیاسی و موارد دیگر

(قابل ذکر است تمام خصوصیات فوق الذکر برای همه ی افرادی که از انقلاب و مصالح کشور زاویه گرفته اند نیست و ممکن است فردی یک خصوصیت و دیگری بیشتر آن خصوصیات را داشته باشد)

عاقبت کلاه برداران سیاسی در آینده نزدیک چیست؟!

نکته ای که مناسب است به آن اشاره شود این است که هنوز انقلاب زنده هست و جریان دارد و از طرفی ملت ایران با توجه به تجربه های تاریخی خود دیگر کاملا آگاه و ریزبین شده، قدر امنیت مرزی و قدرت ایران در منطقه را می دانند، پی به دشمنی و منفعت طلبی غربی ها برده اند و در مجموع به کمال سیاسی رسیده اند. از این رو دیگر کسی نمی تواند با شعار و سفسطه آنها را گمراه نماید. لذا سیاستمداران ورشکسته در همه قوا، سازمان ها و نهاد ها یقین داشته باشند که مردم به زودی در انتخاب های مختلف نگاه خود را به سمت انقلابیون مصلح و نخبه خواهند گرداند و دیگر جایی برای منفعت طلبی و مغالطه کاری کلاه برداران سیاسی نخواهد ماند.

جریان انقلابی و مسئولان مخلص چگونه می توانند به روند پیشرفت کشور کمک نمایند؟!

  • زمانی که انقلاب اسلامی ایران برای رسیدن به عدالت اجتماعی و رفع (ظلم، فساد، تفکر دیکتاتوری و…) به پیروزی رسید، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و ترورهای منافقین باعث شد بسیاری از جوانان صالح، مخلص و نخبه به شهادت برسند که شاید اگر امروز تعدادی از آنها در جمع ما بودند می توانستند تحولات عظیمی را به وجود آورند! به عنوان مثال وقتی که تفکر انقلابی شهید دکتر مصطفی چمران که انسانی دانشمند، عارف و سیاست مداری معتدل بود را مرور می نماییم جای خالی ایشان و نسل ایثارگر اول انقلاب را بیشتر احساس می کنیم ولی امروز نیز جوانان نخبه و انقلابی بسیاری داریم که اگر به آنها میدان بدهیم بسیاری از آنها می توانند همانند شهید حسن باقری فرماندهی جنگ نرم، امنیت و پیشرفت کشور را بر عهده بگیرند و مسائل و مشکلات کشور را با موفقیت هدایت نمایند. از این رو مناسب است که مسئولان کشور در همه ی قوا و نهادها به فکر انتصاب مدیران جوان در مجموعه ی خود باشند
  • از طریق تببین و گسترش فرهنگ انقلابی
  • داشتن تفکری مبتنی بر هدایت قدرت و نه صرفا کسب قدرت
  • بازتاب عملکرد و تبیین تفکرات انقلابیون صالح
  • ترویج فعالیت های جهادی
  • مبارزه با ظلم و فساد
  • تببین، تبلیغ و اجرایی نمودن اقتصاد مقاومتی و مقابله با تفکر لیبرال ها مخصوصا در موضوع ادغام اقتصاد ایران در اقتصاد بین الملل
  • تولید علم و کمک به شرکت های دانش بنیان
  • بررسی نیازهای روز جامعه و اصلاح روش ها و عرف های ناکارآمد و…
  • امید آفرینی و کارآفرینی در جامعه به واسطه ظرفیت های کشور و مردم
  • توجه دقیق به سیاست های کلی نظام
  • بررسی مداوم اداره های جمهوری اسلامی تا هر جا از ریل انقلاب اسلامی خارج می شوند به آنها تذکر و یا پیشنهاد داده شود
  • تلاش برای تمدن سازی نوین اسلامی تا مردم به رفاه دنیوی و سعادت اخروی برسند
  • بالا بردن سطح آگاهی جامعه با توجه به گسترش سفسطه و وارونه کردن حقایق در رسانه های معاند
  • مقابله با اختلاس ها، رانت ها، زیرمیزی ها و قاچاق
  • تسلط و هوشیاری در جنگ نرم و بهره برداری صحیح از فضای مجازی و رفتن به سمت استقرار اینترنت ملی
  • مبارزه هوشمندانه با اعتیاد و همچنین موارد بی شمار دیگر…

در نتیجه وظیفه مهم امروز این است که با کمک یکدیگر تفکر و فرهنگ انقلابی را احیا نماییم، کشور را از شر ورشکستگان سیاسی، منفعت طلبان و مسئولان ناآگاه نجات دهیم، دست از حمایت احزاب موجود برداریم، میزان را در همه ی امور تفکر انقلابی بدانیم و در نهایت از جوانان نخبه و انقلابی نیز برای مسئولیت های مهم استفاده نماییم!

منابع:

[1] تعریف ارتجاع در بیانات مقام معظم رهبری: یکی از مهم‌ترین آفت های همه‌ی انقلاب ها ارتجاع است. ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همه‌ی انقلاب های بزرگ تاریخ که ما آنها را می‌شناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلاب هایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سال های اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ این که چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچ‌کدام از این انقلاب ها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقه‌ی ضعیف، دل‌سپرده‌ی طبقات مرفّه و زیاده‌خواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیه‌ی به مردم به خارجی‌ها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانه‌ها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. (بیانات در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، 29/11/1396)

[2] بیانات در دیدار با مردم آذربایجان شرقی، 29/11/1396

[3] صحیفه امام خمینی، جلد 21، صفحه 452، بند 4

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا