برخوردهای افراطی و نگاه انحصارطلبی، خلاف دين و اصول انقلاب است!

نشریه موفقیت شناسی

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی- سال اول/ شماره1/ بهار 1397

برخوردهای افراطی و نگاه انحصارطلبی، خلاف دين و اصول انقلاب است!

نویسنده: محمدعلی نژادیان

محمدعلی نژادیان

مقام معظم رهبری: “خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانون های فرهنگی – هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌ای داشته باشد؛ داشته باشد. بعضی از همین هایی که در استقبالِ امروز بودند و شما – هم جناب آقای مهمان‌نواز، هم بقیه‌ی آقایان – الان در این تریبون از آن ها تعریف کردید، خانم هائی بودند که در عرف معمولی به آنها می گویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد می ریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق  به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ی به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصی دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقص های این حقیر باطن است؛ نمی‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئی هستم / آیا تو چنان که مینمائی هستی؟».  ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهی از منکر هم می کند؛ نهی از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید”[1].

نوجوانان و جوانان هدف اصلی دشمن در جنگ های غیر نظامی

امروز ما با نظام های سلطه گر جهان درگیر جنگ های فرهنگی و اقتصادی هستیم که هدف آن تخریب ذهن مردم و مخصوصا نوجوانان و جوانان است تا از نظام و انقلاب اسلامی دل سرد بشوند. در واقع آنها می خواهند از درون ایران را تخریب کنند تا از این طریق بتوانند به اهداف اصلی خود که سلطه بر منطقه خاورمیانه و جلوگیری از رشد تفکر اسلامی هست دست یابند.

حال اگر از این موضوع غافل بشویم و فقط با نگاه داخلی به مسائل نوجوانان و جوانان بپردازیم قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. از این رو نبايد با برخورد عجولانه و اشتباه جوان ها را از دين و انقلاب دور كنيم! خيلي از جوان ها هستند كه به اصطلاح، امروزي هستند… ولي خداوند، پيغمبر و دين را قبول دارند. پس نبايد به خاطر ظاهر و بعضاً به دليل انجام ندادن برخي اعمال يا بالعكس انجام دادن بعضي اعمال آنها را بي دين و بي غيرت بخوانيم. نبايد توقع داشته باشيم كه همه جوان ها در بدو ورود به جامعه بتوانند تقواي الهي را پيشه راه خود كنند! مگر همه در يك شرايط مساوي رشد كرده اند؟

آيا افرادي كه در خانواده مذهبي، نيمه مذهبي يا غير مذهبي بزرگ شده اند يكسان هستند؟

آيا مي شود از هر سه دسته يك توقع را داشت؟

آيا واقعا روش هاي آموزشي و پرورشي در مدارس و دانشگاه و … كامل بوده و هيچ ايرادي نداشته است؟!

نبايد با رفتارها و برخوردهاي غلط، جوان هايي كه اين طور هستند و يا شبهه هايي نسبت به برخي مسائل دارند و (لب مرز) هستند را مورد بي مهري قرار داد. كدام يكي از اين افراد (دلسوز افراطي) در طول زندگي خود كار و رفتار اشتباه نداشته اند؟!

اسلام آمد كه مهر و محبت، انسانيت و راه روش درست زندگي را تذكر بدهد.

اسلام آمد كه بگويد نه افراط، نه تفريط بلكه اعتدال راه درست زندگي است. خداوند در قرآن توبه را سفارش کرده است، بعد ما که بنده خداوند هستیم چرا برخی رفتارهای  غیرمجرمانه را حکم غیربخشش برایش صادر می کنیم!

چرا نمی خواهیم درک کنیم ملاک حال افراد است!؟

راه درست اين است كه در درجه اول (علت) بعضي رفتارها را جستجو و كشف كنيم! و اگر در سياست ها و روش هاي آموزشي و پرورشي ضعفي هست بدون تعصب افراطي آن را برطرف كنيم. اگر عده اي خيلي دلشان مي سوزد، اين طور افراد را با (محبت) آگاه كنند و باعث جذب آن ها شوند، نه اين كه نسبت به دين و انقلاب به صورت انحصاري نگاه كنند و آن ها را طرد كنند.

نبايد جواني را كه اگاهي كافي نسبت به برخي مسائل ندارد به چشم مجرم نگاه كرد، بعضي اوقات كم اطلاعي هست، بعضي اوقات ممكن است بيماري باشد و البته ممكن است مجرم باشد!

سردار قاسم سلیمانی: “این که در جامعه مدام بگوییم او بی‌حجاب و این باحجاب است یا اصلاح‌طلب و اصولگراست، خب چه چیزی را می خواهید حفظ کنید؟ جامعه ما خانواده ما هست! این ها مردم ما هستند، بچه های ما هستند! باید راه افتاد رفت در بین مردم و جذب کرد، این درست است! آیا همه بچه‌های شما متدین‌اند؟ آیا همه مثل هم هستند؟ نه. اما پدر، همه اینها را جذب می‌کند و جامعه هم خانواده شماست[2]“.

در نتیجه برخوردهای افراطی و نگاه انحصارطلبی، خلاف دين و اصول انقلاب است و در دراز مدت نتيجه منفي را نصيب دين و انقلاب خواهند كرد و این همان چیزی است که دشمنان ایران می خواهند. در نهایت باید توجه داشته باشیم اگر جذب نکنیم جذب می کنند، اگر غذای سالم به مردم داده نشود مردم به دنبال غذای ناسالم خواهند رفت! اگر نسل نوجوان و جوان ما تغذیه روحی و فکری مناسب و به موقع نشوند قطعا از جاهای دیگر تغذیه خواهند شد! که خود این موضوع آسیب های فردی و اجتماعی بسیاری را در بر دارد.به قول پرفسور حسین باهر”جوان اگر مولد نباشد مخرب خواهد شد”. البته خداوند به انسان قدرت اختیار داده است و قوانین و مقررات شرعی و حکومتی نیز از همین جهت وضع شده است ولی بهتر است بعد از وقوع جرائم و قبل از اجرای سریع احکام در همه موارد آسیب شناسی علمی و ریشه ای صورت گیرد و مسئولان سریعا به فکر پاک کردن صورت مسئله نباشند تا بتوانیم جامعه خود را به درستی اصلاح نماییم!

[1] بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

[2] اجلاس روز جهانی مساجد، 29/05/1396 و صفحه اینستاگرام سردار قاسم سلیمانی

http://www.farsnews.com/13960529001235

نشریه موفقیت شناسی
نشریه موفقیت شناسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا