خبرگزاری آنا: موفقیت‌شناسی اقتصادی؛ راهنمایی برای گذر از بحران‌ها

لینک خبر در آنا

موفقیت‌شناسی اقتصادی؛ راهنمایی برای گذر از بحران‌ها

 یکشنبه 11 شهریور 1397 – 14:04

موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی، کتابی تحلیلی است که با تألیف محمدعلی نژادیان، به اطلاعات، راهکارها و زمینه‌های لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی و رسیدن به موفقیت اقتصادی اشاره دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی در قالب 9 بخش به عنوان منبع آموزشی و کار پژوهشی برای رسیدن به موفقیت اقتصادی و پشت سر گذاشتن بحران‌ها از سوی انتشارات موفقیت‌شناسی برای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان جوان واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی به چاپ رسیده است.

در فصل اول این کتاب، مبحث علم‌شناسی مطرح شده زیرا زمانی که درباره «علم اقتصاد» صحبت می‌شود با دو واژه «علم» و «اقتصاد» مواجه هستیم که برای تبیین بهتر، نیاز است هر کدام به طور جداگانه، تعریف و تفسیر شود. در این میان آنچه با مطالعه این کتاب محرز می‌شود این است که آشنایی بیشتر با علم، باعث درک دقیق‌تر از علم اقتصاد خواهد شد.

فصل دوم این کتاب با هدف اقتصادشناسی به شناخت جهان‌بینی می‌پردازد. در این فصل ابتدا، موضوع جهان‌بینی تبیین شده و سپس مبنای علم اقتصاد متعارف، با توجه به منابع جهان‌بینی تعریف شده و در نهایت اقتصاد در مکتب‌های مادی و اسلام مقایسه می‌شود.

سومین فصل از این کتاب درباره اقتصاد متعارف است که ضمن ارائه یک تاریخچه مختصر درباره اقتصاد متعارف، به بررسی نظام‌های اقتصادی، تحلیل و تعریف اقتصاد و بخش‌های آن می‌پردازد تا خواننده با آمادگی اولیه، به بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کند. در این بخش نظام‌های اصلی اقتصادی در شرق و غرب نیز معرفی شده‌اند.

در فصل چهارم موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی، با بررسی چارچوب و مبنای اقتصاد مقاومتی و همچنین تعریف این نظام اقتصادی به واکاوی موفقیت‌شناسی اقتصادی پرداخته شده و دلایل اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.

در این بخش از کتاب، با اشاره به کارآفرینی و حمایت از تولید داخلی، تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی نشان داده شده است.

فصل پنجم این اثر هم به دانشگاه‌های کارآفرین اختصاص دارد؛ زیرا بدون در نظر گرفتن آموزش‌های لازم در خصوص کارآفرینی و ارتباط صنعت و دانشگاه، نمی‌توان با شعار حمایت از کارآفرینی، اقتصاد مقاومتی را اجرا و تولید داخلی را تقویت کرد.

در این بخش حمایت‌های لازم از کارآفرینان به عنوان پیش‌نیاز برای کارآفرینی مطرح شده تا با تعریف کارآفرینی و بررسی دانشگاه‌های ایران و جهان، نقص‌های موجود در سیستم آموزشی، پرورشی و فرهنگی کشور مورد واکاوی قرار گیرد.

در فصل پنجم، عوامل مهمی که باعث شده انگیزه برای کارآفرینی در کشور نسبت به جمعیت جوان کشور کم شود نیز بررسی شده است. در این بخش به پرسش‌های مهمی که مسئولان در خصوص دانشگاه‌ها، موضوع کارآفرینی و اشتغال باید پاسخ دهند نیز اشاره شده است.

فصل ششم این کتاب هم به تحلیل ویژگی‌های فردی برای کارآفرینی اختصاص دارد، از جمله موارد مهم این فصل، روش‌های بروز استعدادهایی مانند خلاقیت و نوآوری، بررسی ویژگی‌ها و عناصر مهم برای انتخاب یک فرصت، منابع و روش‌های ایده‌یابی و ایده‌سازی و … است. در این فصل به پرسش‌هایی درباره مهم‌ترین مهارت و ویژگی‌های فردی برای کارآفرینی، بروز خلاقیت، ایده‌های نوآورانه و کسب و کار پاسخ داده شده است.

در فصل هفتم، نقشه راه پیشرفت ایران بررسی می‌شود؛ زیرا نگاه اقتصاد مقاومتی به درون و استفاده از منابع و استعدادهای داخلی است. در این فصل، سعی شده ضمن واکاوی مفهوم توسعه و پیشرفت، با مطرح کردن پرسش‌های اساسی و پاسخ به آن‌ها، نقشه راه پیشرفت ایران به درستی تحلیل شود.

این فصل با هدف بررسی نقاط قوت، فرصت‌ها، نقاط ضعف و تهدیدهایی تنظیم شده که ایران با آن مواجه بوده و هست. در این فصل به کارهایی که نیاز است انجام شود در کنار بیان وظایف جامعه، اعم از مردم و مسئولان در برابر کشور و یکدیگر اشاره شده است.

در فصل هشتم، آمادگی در مقابل جنگ‌های اقتصادی و فرهنگی مطرح شده، زیرا باید به خاطر داشته باشیم، امروز میدان جنگ فقط در مرزها و بیرون از مرزها نیست، بلکه نوع دیگر آن، بدون مرز و در مغزها است!

علاوه بر تعریف و تفسیر یک‌سری مفاهیم و نگاه جهادی به کارآفرینی و کارآفرینان، بحث توجه به مافیای‌ فرهنگی و اقتصادی و واکاوی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی و در نهایت اقداماتی که مجموعه دستگاه‌های وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، عموم مردم و نخبگان، محققان و نویسندگان، از مباحث مهم مطرح شده در این فصل به شمار می‌روند.

در فصل پایانی هم با نتیجه‌گیری و ارائه پیشنهادها، سعی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال به راه‌حل‌های کاربردی نیز پرداخته شود.

موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی در قالب 189 صفحه و بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات موفقیت‌شناسی منتشر شده است.

انتهای پیام/4072/4031/

کد خبر: 430277

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا