محمدعلی نژادیان: بعضی از صنایع ایران به تغییرات و روند فناوری‌های نوین توجه کافی ندارند

نژادیان: وقتی صنعتی در حال تغییر یا انتقال به سطح دیگری است، اگر بازیگران آن متوجه درک فناوری‌های نوظهور و روند آن نشوند به یکباره میدان بازی را از دست خواهند داد. همان‌طور که یک قرن پیش این اتفاق برای سازندگان کالسکه رخ داد. در واقع آن‌هایی که متوجه بودند در تجارت حمل‌و‌نقل شخصی هستند به سمت خودروها رفتند و آن‌هایی که فکر می‌کردند فقط در تجارت کالسکه هستند منقرض شدند. زیرا بازار آن‌ها به‌سمت ماشین‌ها رفت و تغییر را ندیدند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: به‌نظر می‌رسد که این واقعیت کاملا امری بدیهی باشد، اما در آن زمان اصلاً به آن توجه نمی‌کردند، زیرا اکثر سازندگان کالسکه و آن‌هایی که اسب می‌فروختند و آهنگری می‌کردند دچار آسیب شدند. همچنین نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که امروزه، در مورد خودروهای خودران، به‌دنبال انتقال از مالکیت خودرو به سرویسی مانند «اوبر» هستیم که خودرویی را درست در زمانی که به آن نیاز داریم ارائه می‌دهد.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: قبل از همه‌گیری، مردم از انواع روش‌های حمل‌ونقل استفاده می‌کردند و در اوج همه‌گیری کرونا در بعضی از نقاط جهان کم‌کم استفاده از موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها بیشتر شد. اما، با افزایش استفاده از ویدئو کنفرانس و محصولات این حوزه مانند Zoom ،Teams و Webex، نیاز به سفرهای کاری کاهش یافته است.

نژادیان افزود: اگر «قانون مور» را در پیشرفت‌های فناوری در نظر بگیریم احتمالا تا دو دهه آینده چه بسا هوش مصنوعی از انسان هم جلوتر بزند (ایراد ندارد به‌عنوان یک فرض در نظر داشته باشیم تا نسبت به تغییرات فناوری حساس باشیم) ازاین‌رو، در آن نقطه که دیگر نمی‌دانیم چه می‌شود یا همان «سینگولاریتی» برای صنایع مختلف از جمله موتورسیکلت و خودرو تغییرات بسیار زیادی رخ خواهد داد و اصلا نباید تصور کرد که شرایط امروزی حکم‌فرما خواهد بود.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: البته اگر از دید اقتصادی هم نگاه کنیم با توجه به اینکه‌ احتمالا سال آینده بنزین گران می‌شود و با عنایت به گرانی خودرو و مسکن که باعث شده اکثرا نیروهای انسانی به شهرهای نزدیک تهران بروند. در نتیجه پیش‌بینی می‌کنم کم‌کم دورکاری و برون‌سپاری بیشتر شود، زیرا قطعا با وضعیت فعلی حمل‌و‌نقل عمومی که بسیار فرسوده است و همچنین عدم ظرفیت لازم برای مترو در چنین فرضی رفت‌وآمد افراد مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و در نتیجه به‌تدریج این پیش‌بینی‌ها به وقوع خواهد پیوست، البته مگر این‌که اتفاقات پیش‌بینی نشده دیگری رخ دهد یا به‌طور موردی شرکت‌ها برای خودشان این مشکلات را برطرف کنند. اما، اتفاقی که به طور عمومی رخ می‌دهد همین است که بیان کردم.

نژادیان افزود: سال ۱۳۹۹در خبر دیگری بیان کردم که «صنايع اگر تغييرپذير نباشند، قربانى تغيير خواهند شد» و باید این موضوع را جدی گرفت.

نژادیان تاکید کرد: البته در انقلاب صنعتی پنجم و تفاوت صنعت ۵.۰ با صنعت ۴.۰ می‌گویند که صنعت ۵.۰ بر محوریت انسان است و در صنعت ۴.۰ محوریت تکنولوژی است. اما، بنده درباره نقطه سینگولاریتی صحبت می‌کنم. پس در نتیجه بهتر است روندهای فناوری را در کسب‌و‌کارها در نظر داشته باشیم.

پایان پیام/

منبع
موتورسیکلت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا