چشم انداز محمدعلی نژادیان برای نشریه موفقیت شناسی چیست؟!

صاحب امتیاز و مدیر مسئول: محمدعلی نژادیان
نشریه موفقیت شناسی

 

 

 

 

 

 

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی- سال اول/ شماره۱/ بهار ۱۳۹۷

اهداف و چشم انداز نشریه موفقیت شناسی

با کمال مسرت به استحضار می رساند پروانه نشریه موفقیت شناسی با زمینه فرهنگی و اجتماعی در مورخ ۲۴/۰۷/۱۳۹۶ به شماره ثبت ۸۰۱۹۴ صادر شد. این نشریه برای پیشبرد اهدافی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است، روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم، ترویج و تبلیغ فرهنگ اصیل اسلامی و گسترش فضائل اخلاقی و دیگر مواردی که در قانون مطبوعات نیز به آن اشاره شده منتشر می شود.

ما برای رسیدن به اهداف این نشریه سعی می کنیم که از حضور دانشگاهیان، اساتید و افراد باتجربه و اندیشمندى که هر کدام از آنها سرمایه هاى فکرى و معنوى ایران عزیز هستند بهره مند شویم. امیدوارم با همراهی همه دلسوزان فرهنگی بتوانیم در جهت امیدوارى و پیشرفت کشور قدمى مثبت برداریم.

از جمله اهداف این نشریه عبارتند از:

  • یکی از مهم ترین اهداف این نشریه که امید داریم به حل مشکلات و پیشرفت کشور نیز کمک نماید، احیاء و ترویج فرهنگ انقلابی هست. زیرا تاریخ ایران نشان داده هر موقع که روحیه انقلابی بر کشور حاکم بوده است، حتی در سخت ترین شرایط پیروز شده ایم که از جمله آنها می توان به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اشاره نمود. زیرا دشمنان ما بعد از حدود ۸ سال نتوانستند حتی یک وجب از خاک کشور را تصاحب نمایند.
  • پرداختن به موضوع عدالت اجتماعی که مستلزم بررسی عوامل مهمی مانند: ظلم و فساد، تبعیض، رانت، قاچاق، پدیده زیرمیزی، کم توجهی به شایستگی محوری در انتصابات بعضی سازمان ها، عدم توجه کامل به سیاست های کلی نظام، کم کاری ها، افراط و تفریط ها و…است.
  • یکی از وظایف مهم ما به عنوان یک رسانه کمک به پیشرفت و توسعه فرهنگی و اجتماعی است که این مهم از طریق اطلاع رسانی درست و به موقع، بالا بردن سطح آگاهی و دانش جامعه، بررسی عواملی چون میزان مشارکت جویی افراد جامعه در خصوص مسائل اجتماعی، تحقق عدالت، آزادی، امنیت، آسایش و رفاه در جامعه، وفاداری مردم و مسئولان نسبت به یکدیگر و میزان تلاش برای پیشرفت کشور و… صورت می پذیرد.
  • بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب و با مطالعه تاریخ می توان به این نتیجه رسید که غایت و هدف نهضت اسلامی و حرکت انقلابی مردم از اوایل دهه ۱۳۴۰ برای رسیدن به تمدن اسلامی بوده است. از این رو ما برای رسیدن به این هدف دو مرحله را که پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی است با موفقیت گذراندیم ولی هنوز دو مرحله دیگر را که یکی تشکیل دولت اسلامی به معنای واقعی و عام کلمه (شامل همه نهادهای جمهوری اسلامی) به طوری که اداره های آن با اراده های اسلامی رفتار کنند و همچنین تشکیل یک جامعه اسلامی ناب را هنوز نتوانسته ایم به طور کامل برقرار نماییم. حال برای رسیدن به تمدن اسلامی به این معنی که مردم به رفاه دنیوی و سعادت اخروی برسند، نیاز به انجام کارهای فرهنگی تمیز و خالص داریم تا در دل آن نیز نخبگان کشور را کشف و علاوه بر معرفی به جامعه بتوانیم با پرورش و استفاده از این ثروت ارزشمند، ایران را به تعالی فرهنگی و نظم اجتماعی مورد نظر برسانیم. یکى از اهداف مهم نشریه موفقیت شناسى طى طریق از بعد فرهنگى و اجتماعى براى رسیدن به تمدن نوین اسلامى است به طورى که بتوانیم در حد خود روشنگرى و فرهنگ سازی نماییم تا مدیران و دستگاه هاى حکومت جمهورى اسلامى ایران در ریل انقلاب اسلامى حرکت کنند و فرهنگ انقلابی را که برگرفته از ایثار و جهاد است تبیین و گسترش دهیم.
  • پرداختن به فرهنگ ایثار و جهاد و بررسی فعالیت نیروهاى انقلابى و جهادى در خصوص سازندگى هایى که در مناطق محروم انجام مى دهند.
  • جریان سازى هاى مفید در زمینه هاى فرهنگى و اجتماعى در چارچوب اخلاق و قوانین و مقررات.
  • با توجه به جنگ روانى رسانه هاى معاند یکى از موارد مهمی که قصد داریم به آن بپردازیم تبیین جنگ نرم و ارائه راهکار در برابر هجوم دشمنان است. (قابل ذکر است که اساس جنگ نرم سفسطه هست پس مهم ترین کارى که باید انجام بدهیم بالا بردن سطح اگاهى جامعه است).
  • کار فرهنگی زمانی نتیجه مطلوب و اثر گذار دارد که افراد جامعه از حداقل ترین شرایط زندگی با عزت بهره مند باشند. از این رو قطعا اشتغال زایی و کسب درآمد حلال جزیی از پیش نیازهای رشد فرهنگ و پیشرفت یک کشور است. در نتیجه پرداختن به موضوع کارآفرینى و اشتغال زایى (مخصوصا از جنبه فرهنگى و اجتماعى) یکی از اصلی ترین اهداف این نشریه خواهد بود زیرا اعتقاد داریم کارآفرینی موجب امیدآفرینی در جامعه نیز خواهد شد. قابل ذکر است که در حال حاضر یک نکته مهم در خصوص کارآفرینی نبود یک نقشه راه جامع و کامل در کشور است. ما برنامه هاى تلویزیونى، سخنرانى و حتى کتاب هاى ارزشمند بسیارى براى کارافرینى داریم که در جاى خود هر کدام قابل تقدیر است ولى یا به فرض کلى بحث مى شود یا صرفا انگیزشى هستند یا مواردى مطرح مى شود که استثناء هستند و یا منابع کاملا علمى و نظرى هستند. البته برای ورود به این موضوع باید به ارزیابی تبعات فرهنگی و اجتماعی پروژه های اقتصادی و کارآفرینی نیز توجه ویژه شود. از این رو یکى از اهداف نشریه این هست که بتوانیم در حد خود با کمک اساتید، کارآفرینان و صاحبنظران گرانقدر در این مسیر قدم مثبت برداریم! و از جمله موارد مهمی که دغدغه داریم به آن بپردازیم عبارت است از:
  • پرداختن به کسب و کارهاى جدید به همراه پیشنهاد
  • موانع کارافرینى و (فرصت ها و تهدید ها) و بیان مشکلات صنفى در حوزه هاى مختلف (عوامل درونى و بیرونى)
  • چگونه می توانیم تعداد کارافرینان را در جامعه طى دوره هاى کوتاه مدت و بلند مدت افزایش بدهیم
  • چرا فقط عده اى خاص کارافرین مى شوند
  • راه هاى حمایتى دولت رسانه ها و سازمان هایى مانند صدا و سیما براى ایجاد کارافرینى چیست و بررسی این موضوع که آیا در خصوص (تسهیل  امور ادارى براى اخذ مجوزها و تمدید مجوز ها، آموزش، حمایت هاى مادى؛ وام کم بهره، برخورد با فساد ادارى سازمان هاى مرتبط، مشورت با کارافرینان قبل از تصمیم گیرى هاى کلان براى مشاغل مختلف، رفع عدم هماهنگى بین سازمان هاى مختلف، تعیین تعرفه هاى گمرکى مناسب با توجه به شرایط موجود کشور و لحاظ نمودن اقتصاد مقاومتی، بررسی قوانین کسب و کار و…) تصمیم و اقدامات مناسبی صورت می پذیرد؟
  • پرداختن به مسائل نظرى کارافرینى
  • اصول حرفه اى و قانوى و حقوقى که دانستن آن در کارافرینى مهم است
  • معرفى کارافرینان موفق
  • تاثیر مدارس و دانشگاه ها بر کارافرینى
  • بررسى اسناد بالا دستى و سیاست هاى کلى نظام در خصوص کارافرینى
  • رابطه صنعت و دانشگاه
  • نقش تربیت و اموزش خانواده براى کارافرین شدن فرزندان
  • تبیین و گسترش فرهنگ کارآفرینی و کارآفرینی فرهنگی
  • فرهنگ سازی در خصوص استفاده از محصولات تولید داخل
  • ما افراد بسیار موفقی را در کشور داریم که یا از نظرها پنهان مانده اند و یا هنوز راه و روش و نگرش آنها برای رسیدن به موفقیت رسانه ای نشده است. از این رو یکی از اهداف این نشریه کشف استعدادهای درخشان و نخبه و معرفی آنها به جامعه است.
  • قصد داریم با کمک علاقه مندان در موضوع موفقیت شناسی به صورت متمرکز و علمی به تحقیق و پژوهش در خصوص موفقیت افراد،گروه ها و کشورها در همه زمان ها ( گذشته، حال و آینده) بپردازیم و با نشر و بازتاب دادن نتایج حاصل شده که برای رسیدن به موفقیت وجود دارد منابعى را گردآوری نمایم تا همه نسل ها بتوانند از این نتایج بهره مند گردند. (البته جهت رسیدن به این هدف قطعا همکاری مسئولان نظام راهگشا خواهد بود).
  • معرفى مراکز فرهنگى فعال و موثر و تشریح فعالیت هایى که در آنجا صورت مى پذیرد.
  • معرفى کتاب هاى جدید.
  • پرداختن به مسائل حقوقی به طورى که مردم به حقوق اجتماعى خود اگاه شوند.

در نهایت امیدوار هستیم با رهنمودهای ارزشمند هموطنان گرانقدر، استفاده از تجربه و علم فرهیختگان جامعه و همکاری سازمان و نهادهای حکومتی بتوانیم این اهداف را اجرایی نماییم .

محمدعلی نژادیان

مدیرمسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا