آشنایی با موضوع موفقیت شناسی

نشریه موفقیت شناسی

فصلنامه فرهنگی و اجتماعی- سال اول/ شماره1/ بهار 1397

آشنایی با موضوع موفقیت شناسی

کتاب موفقیت شناسی

موفقيت شناسى با نگاهی علمی برای اولين بار در یک کتاب توسط محمدعلی نژادیان در سال ١٣٩١ تالیف شده است. یعنی همان طور که هر علمی مبانی دارد و از لحاظ (هدف، موضوع و روش) تقسیم و تعریف می شود، این موضوع را نیز به همین صورت ارائه نموده و برای رسیدن به تعریف مطلق از موفقیت، نظریه و فلسفه موفقیت شناسی را نیز مطرح کرده است.

مطرح نمودن موضوع موفقیت شناسی (Successology): 

محمدعلی نژادیان: در ابتدا تصمیم داشتم نام این کتاب را (دایره المعارف موفقیت در قرن ۲۱) بگذارم ولی زمانی که عمیق تر فکر کردم، دیدم تنها دایره المعارف موفقیت (قرآن کریم) است. به همین دلیل به فکر نام دیگری برای این کتاب بودم تا این که نام (موفقیت شناسی) به ذهنم خطور نمود و این نام را برگزیدم . قابل ذکر است تا مورخ ۲۲/۰۵/۱۳۹۱ که پیش نویس نهایی این کتاب آماده گردید، در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با نام “موفقیت شناسی” کتاب، مقاله، پایان نامه و … بطور رسمی ثبت نشده است و حتی به طور غیر رسمی نیز اینجانب منبع و مطلبی با این عنوان در ایران ندیده ام. لذا می توان گفت این مکتوب اولین کتاب تالیف شده و انتشار یافته با نام موفقیت شناسی در ایران است. امیدوارم این اثر بتواند قدمی در ایجاد و ترویج موضوع موفقیت شناسی در راستای پاسخگویی به نیاز های نسل امروز و فردا باشد و زمینه تالیف کتاب های ارزنده تری را در این مبحث فراهم آورد.

از مسئولین نیز تقاضا دارم با نگاهی علمی به موضوع موفقیت شناسی توجه کنند چرا که می تواند تحول و چارچوبی جدید در علوم انسانی به وجود آورد و به عنوان یک علم جدید در علوم انسانی به نام ایران ثبت گردد! به امید روزی که در همه کشورها به موضوع موفقیت شناسی به صورت علمی و دانشگاهی پرداخته شود.

اهمیت موضوع موفقیت شناسی:

  • موفقیت در همه موضوعات زندگی یکی از نیازهای اساسی انسان است. همچنین از زمان های گذشته تا به امروز برخی صاحب نظران در سرتا سر جهان سعی نموده ا ند موفقیت را تعریف نمایند ولی در نهایت اذعان داشته اند که موفقیت نسبی است و دلیل آن ها این بوده که ممکن است کاری از نظر فردی موفقیت باشد و از نظر فرد دیگری موفقیت نباشد و به همین دلیل نتوانسته اند تعریف کامل و درستی از موفقیت بیان نمایند. این دسته از افراد نهایتا موفقیت را رسیدن به اهداف یا رسیدن به آرزوها یا رسیدن به آنچه که انسان دوست دارد و غیره…تعریف نموده اند ولی اولین سوالی که باید از این دسته از افراد پرسید این است که اگر فرد از راه نادرست به هدف یا آرزوی خود برسد یا هدف منفی داشته باشد آیا باز هم می شود نامش را موفقیت گذاشت ؟! لذا این تعاریف بنا به دلائلی که در شماره های بعدی شرح داده خواهد شد ناقص است!
  • یکی از مشکلات جهان امروز این است که هر نسل با توجه به شرایط فعلی خود و پیشرفت علم و تکنولوژی ادبیات جدیدی را برای موفقیت تعریف می نماید و همین موضوع باعث اختلاف نظر بین نسل ها و حتی جوامع مختلف می شود. حال نیاز است جهت رفع این اختلاف نظرها از موفقیت تعریفی صحیح، کامل و مطلق شود تا تمامی نسل ها و جوامع بتوانند آن را ملاک عمل و تشخیص خود قرار دارند. در واقع باید از موفقیت تعریفی شود که از اولین انسان که خلق شده است که همانا حضرت آدم (علیه السلام) است تا آخرین فردی که در این دنیا متولد می شود را شامل بشود. در این راستا این حقیر بر خود وظیفه دانستم که با دانش اندک خود و با تحقیقات و پژوهش (استفاده از سمینارها و دوره های آموزشی مختلف، استفاده از سخنرانی های اساتید گران قدر، مطالعه کتاب ها و مقاله های بسیار و…) قدم کوچکی در این مسیر قرار دهم و نتیجه آن تحقیقات و پژوهش ها کتاب موفقیت شناسی است.
  • قابل ذکر است که اکثر کتاب ها، سخنرانی ها و سمینارها در سرتاسر دنیا بیشتر به بعد عملی موفقیت می پردازند. یعنی بیشتر بر راه های رسیدن به اهداف و آرزوها تاکید دارند که در جای خود بسیار مفید و ارزشمند هستند. اما در کتاب موفقیت شناسی که در یازده فصل و 620 صفحه تالیف شده است سعی کردم با نگاهی علمی موضوع موفقیت شناسی را مطرح نمایم. یعنی همانطور که هر علمی از لحاظ هدف، موضوع و روش تقسیم و تعریف می شود و مبانی دارد موضوع موفقیت شناسی را نیز به همین ترتیب تعریف و تقسیم بندی نموده ام وعلاوه بر بررسی و شناخت راه های رسیدن به موفقیت سعی نموده ام با ابداع و ارائه مبانی، نظریه و فلسفه موفقیت شناسی و نظریه های مختلف دیگر در مورد مسائل مهم زندگی به صورت ریشه ای تر و سازمان یافته تری به ماهیت، حقیقت و تعریف موفقیت بپردازم. تا بتوانم شناخت درستی از موفقیت چه در بعد نظری و چه در بعد عملی ارائه نمایم. زیرا بسیار دیده ایم که فرد هدفی را تعیین می کند، برای رسیدن به هدف خود هزینه های سنگینی را متقبل می شود و چه بسا به هدف خودش نیز می رسد اما زمانی که به نتیجه حاصل شده رجوع می کند می بیند آن طور که فکر می کرد در زندگیش تحول ایجاد نشده و یا احساس نارضایتی می کند. از طرفی ممکن است فرد به دلیل عدم شناخت درست از تعریف موفقیت در هنگام اجرای برنامه ها و در طی مسیر با مشکل مواجه بشود و ضرر و زیان های بسیاری را به خود و دیگران وارد کند.

مباحث اصلی موفقیت شناسی (نتایج تحقیق):

  • ارائه موضوع موفقیت شناسی
  • ابداع و تعریف مبانی موفقیت شناسی
  • ارائه نظریه موفقیت شناسی
  • ارائه فلسفه موفقیت شناسی
  • ارائه تعریف مطلق از موفقیت و شکست در دو بعد خرد و کلان
  • ارائه مسیر موفقیت در دو بعد خرد و کلان و…

مدت زمان تحقیق در موضوع موفقیت شناسی:

تحقیقات در موضوع موفقیت شناسی حدود یک سال و نیم روزانه حداقل ۸ ساعت کار تحقیقاتی و پژوهشی و تهیه فیش های تحقیقاتی بسیار در علوم انسانی و موفقیت انسان و…بوده است.

مباحث مطرح شده در مبانی موفقیت شناسی:

  • تعریف موفقیت شناسی
  • تعریف بخش های موفقیت شناسی (تقسیم بندی از لحاظ هدف، موضوع و روش)

مباحث مطرح شده در فلسفه موفقیت شناسی:

بر اساس نظریه موفقیت شناسی نیاز بر این هست فلسفه موفقیت شناسی مطرح شود. لذا در این بخش برای ارائه تعریف مطلق و قابل درک از مفهوم موفقیت، فلسفه موفقیت شناسی را مطرح نمودم و در حقیقت تعریف ابعاد (هستی، آگاهی، چرایی، چیستی و چگونگی) برای موفقیت است.

روش تحقیق موضوع موفقیت شناسی:

قابل ذکر است که بیشتر تحقیقات به صورت کتابخانه ای بوده است (یعنی موضوع تحقیق از نظر روش از آغاز تا انتها بیشتر متکی بر یافته های تحقیق کتابخانه ای بوده است)

مدت زمان تالیف کتاب موفقیت شناسی: 

شروع تالیف کتاب موفقیت شناسی ۳۰/۱۱/۱۳۸۹ بوده و پیش نویس اولیه آن مورخ ۲۴/۱۰/۱۳۹۰ حاضر شده است و جهت بررسی و نظر خواهی خدمت اساتید و صاحبنظران محترم ارائه شد ( هر چند اگر ایرادی باقی مانده باشد به عهده اینجانب است ) و در تاریخ ۲۲/۰۵/۱۳۹۱ پیش نویس نهایی آماده و جهت ثبت و دریافت فیپا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه گردید و در نهایت در تاریخ ۲۰/۰۹/۱۳۹۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نشر این کتاب را صادر نمود و در اردیبهشت ۱۳۹۲ در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی شد. همچنین این کتاب بر اساس درخواست نامه شماره ۶۸۰۸ مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۹۱ که تسلیم دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران شد در تاریخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۱ به استناد بند ۱ ماده ۲ قانون حمایت حقوق مولفان ،مصنفان و هنرمندان –مصوب ۱۳۴۸- تحت شماره ۳۷۸۶ جلد یک دفتر گواهی ثبت اثر ادبی و هنری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( معاونت حقوقی ،امور مجلس و استانها ) به نام محمدعلی نژادیان به ثبت رسمی و قانونی رسید و مراتب ثبت آن در روزنامه رسمی به شماره ۱۹۸۱۸ تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۱ آگهی شده است .

ایده های کاربردی در موضوع موفقیت شناسی ارائه شده است:

در این راستا این حقیر در خصوص موارد فوق الذکر در تالیفات خود، برنامه کتابنامه در شبکه چهار سیما، مصاحبه با خبرگزاری باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری آنا و…به مسئولین محترم نظام جمهوری اسلامی ایران چند پیشنهاد عملی ارائه کرده ام و پیشنهادات خود را در قالب یک طرح پژوهشی با جزئیات برای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) و مسئولین نظام و دولت دهم و یازدهم ارسال نموده ام.

* پیشنهاد اول:

اضافه شدن یک درس با موضوع موفقیت شناسی به واحد های عمومی دانشگاه ها. (البته پایه این درس می تواند از مدارس شروع شود و در دانشگاه ادامه یابد)

* پیشنهاد دوم:

با توجه به پتانسیلی که موضوع موفقیت شناسی دارد می تواند به عنوان یک رشته تحصیلی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی اضافه شود.

 * پیشنهاد سوم:

طرح تاسیس”بنیاد موفقیت شناسی ایران” که دارای زیر مجموعه هایی با نام مراکز موفقیت شناسی در حوزه های مختلف(علمی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، دینی، ورزشی و…) است. برای رسیدن به موفقیت فردی،گروهی و موفقیت کشورها در همه زمینه ها شایسته است که این بنیاد تاسیس شود و به صورت متمرکز و علمی به تحقیق و پژوهش در خصوص موفقیت افراد،گروه ها و کشورها در همه زمان ها ( گذشته،حال و آینده) پرداخته شود.این بنیاد با بررسی، شناخت، کشف و تحلیل شرایط، ویژگی ها، ظرفیت ها، پدیده ها و…که در موضوعات مختلف از جمله دین، سیاست، اقتصاد و… برای رسیدن به موفقیت وجود دارد از منظر موفقیت شناسی بررسی می نماید تا همه نسل ها بتوانند از این نتایج بهره مند گردند.

* پیشنهاد چهارم:

همچنین طرح تاسیس “بنیاد بین المللی موفقیت شناسی” را به سازمان ملل متحد و یونسکو ارسال نموده ام (ترجمه متن انگلیسی در انتهای کتاب های مبانی و اصول موفقیت شناسی و همچنین کتاب موفقیت شناسی فرهنگی و اقتصادی قرار دارد)

* پیشنهاد پنجم:

در تیرماه سال ۱۳۹۳ طی نامه ای کلیات طرح اضافه شدن یک شبکه یا برنامه تلویزیونی و رادیویی با نام “موفقیت شناسی” را به جناب آقای مهندس عزت اله ضرغامی ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ارائه نموده ام…و در این کتاب نیز این پیشنهاد را به جناب آقای دکتر محمد سرافراز ریاست فعلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کنم.

* پیشنهاد ششم:

این پیشنهاد که برای اولین بار در این نشریه مطرح می نمایم تاسیس (وزارتخانه موفقیت شناسی) است.

نشریه موفقیت شناسی
نشریه موفقیت شناسی
نشریه موفقیت شناسی
نشریه موفقیت شناسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا