همه انسان ها خلاق آفريده شده اند

بزرگ ترين دروغى كه به شما مى گويند اين است كه بعضى ها ذاتا خلاق هستند و بعضى ديگر ذاتا خلاق نيستند!

قبل از اين كه چند نكته درباره خلاقيت عرض كنم، شايد بهتر باشد ابتدا يك خاطره از دوران كودكى خودم بگويم:

بنده در كودكى بسيار كنجكاو بودم و تمام لوازم الكتريكى؛ از اسباب بازى گرفته تا راديو و تلويزيون و… را بايد باز مى كردم ببينم داخلش چه هست و البته اين كافى نبود، زيرا وقتى كه مرحله اول را طى مى كردم تازه براى من سوال مى شد كه چگونه كار مى كند و تا نهايت خرابكارى پيش مى رفتم.

اين موضوع تا سن ١٢ سالگى من ادامه داشت تا اين كه يك روز شوهر خواهرم كه مهندس مكانيك است يك كتاب و ابزار درست كردن كيت هاى الكترونيكى را به من هديه داد و يك جمله عجيبى به من گفت:

💥از اين به بعد به جاى خراب كردن، سعى كن بسازى!💥

اين جمله در كنار كتاب و ابزار آلاتى كه برايم گرفته بود نقطه عطفى براى خودشناسى و انگيزه ايجاد خلاقيت در من بود.

حال در ادامه چند نكته در خصوص خلاقيت را بيان مى كنم: يكى از ويژگى هاى مهم انسان خلاق بودن است. خلاق بودن فطرى است يعنى همه افراد توانايى خلاقيت را دارند ولى يكسرى از والدين در طول دوران كودكى فرزندان خود اين فرصت را به آنها مى دهند كه خلاقيت خود را بروز دهند و تعدادى از افراد به دليل تعليم و تربيت اشتباه اين ويژگى در آنها سركوب مى كنند.

البته دسته دوم با تلاش، كلاس ها و دوره هاى خلاقيت، بالا بردن اعتماد به نفس و… مى توانند اين ويژگى را در خود پرورش دهند.

برخى از دوستان سوال مى كنند كه چه دوره هاى آموزشى را برويم؟

بنده دوره TRIZ و دوره هايى كه براى مديريت حل خلاقانه مسائل وجود دارد را پيشنهاد مى كنم و همچنين پيشنهاد ديگر من اين است كه حتما و حتما يكى از مقاطع تحصيلى در دانشگاه را مديريت كارآفرينى بخوانيد، هم به خاطر نياز جوامع امروزى به كارآفرينى و هم به اين دليل كه نسل سوم دانشگاه هاى جهان در واقع دانشگاه هاى كارآفرين هستند. (نسل اول؛ آموزش محور، نسل دوم؛ پژوهش محور، نسل سوم؛ كارآفرين، نسل چهارم كه الان مطرح هست دانشگاه هاى تمدن ساز است كه هر كدام از اين ها وظايف و اهداف خاصى دارند كه قبلا در خبرگزارى دانشگاه آزاد به آن اشاره كرده ام. البته مديريت MBA هم چه به صورت دوره هايى كه هست و چه به صورت مقطع دانشگاهى را پيشنهاد مى كنم.

محمدعلى نژاديان
٩٨/٠٥/٣١

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا