بعضى از روانشناسان به نام علم، تيشه به ريشه جامعه، خانواده ها و روان مردم مى زنند

بعضى از مشاوران، روانشناسان و روانپزشكان به نام علم، تيشه به ريشه جامعه، خانواده ها و روان مردم مى زنند

متاسفانه عده اى از افراد در بستر سيستم آموزشى پر نقص فعلى، بدون مهارت هاى لازم و بدون قدرت تجزيه و تحليل مدرك مى گيرند و به اسم كارشناس و متخصص در فضاى مجازى به مردم مشاوره مى دهند!

اگر صفحات برخى از اين افراد را ببينيد براى جذب فالور، براى افزايش مراجعه كنندگان، براى پر كردن كارگاه ها، براى فروش بسته هاى آموزشى، به نام علم دست به هر كارى مى زنند؛ مانند خريد فالورهاى فيك، بيان مطالبى كه به نوعى قبح يكسرى از مسائل را از بين مى برد (مخصوصا براى نوجوانان)، ارائه نسخه هاى خلاف اصول دين و…

يكسرى از اين افراد حتى معنى علم را هم نمى دانند ولى براى توجيه استدلال هاى اشتباه، خود را پشت واژه علم پنهان مى كنند.
متاسفانه تا زمانى كه فكر جدى به حال منابع درسى علوم انسانى نشود هر روز با يك فاجعه جديد مواجه خواهيم شد.

همان طور كه قبلا در خبرگزارى دانشگاه آزاد اسلامى عرض كردم در مسائل مربوط به علوم پايه اگر اشتباهى رخ دهد، میتوان آن را به‌عنوان خطا تلقی کرد و با آزمايش‌هاى بيشتر به نتايج درست‌تر رسيد ولى در علوم انسانى كه مباحث انديشه‌ای در متن کار است، اگر اشتباهى رخ دهد، انواع خرافات و اعتقادات مسموم و مذموم توليد مى‌شود كه ممكن است يك جامعه را براى سال‌ها و قرن‌ها به انحطاط بكشاند و بنيان خانواده‌ها را دگرگون كند.

دانشگاه و مدرسه بايد سیستم آموزشی خود را طورى برنامه‌ريزى و اجرا كند که علاوه بر آموزش مهارت‌های مختلف، موجب فهم و تجربه شود. وقتى سيستم آموزشى کشور صرفاً تئوریک است و دانش آموختگان با كوله‌بارى از آموزش‌هاى تئورى وارد جامعه مى‌شوند، چه توقعى مى‌توان از درستى و اجرای علوم آموخته شده در جامعه داشت.

يادمان باشد كه انسان موجود پيچيده اى است كه صرفا با علم روانشناسى نمى شود به بررسى وى و موفقيت او پرداخت بلكه براى اين موضوع بايد به معارف مختلف نيز رجوع كرد.

قابل ذكر است كه شوراى عالى انقلاب فرهنگى، شوراى عالى فضاى مجازى، سازمان ها و تشكيلات نظارتى، وزارت علوم و دانشگاه ها، سازمان بهزيستى و سازمان نظام روانشناسى (كه بعضا به اين دسته از افراد مجوز مركز مشاوره نيز مى دهند)، در برابر جامعه مسئول هستند و بايد پاسخگو باشند.

محمدعلى نژاديان
٩٨/٠٦/٢٣

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا