پیشنهاد اضافه شدن یک درس با موضوع موفقیت شناسی به واحدهای عمومی دانشگاه ها در خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان

باشگاه خبرنگاران جوان  :

جهت دیدن خبر به لینک ذیل مراجعه شود :
http://www.yjc.ir/fa/news/4478154/پیشنهاد-طرح-تاسیس-بنیاد-موفقیت-شناسی-ایران

کد خبر: ۴۴۷۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۳۹۲ – ۰۹:۲۹

پیشنهاد اضافه شدن یک درس با موضوع موفقیت شناسی به واحدهای عمومی دانشگاه ها

محمدعلی نژادیان مولف کتاب موفقیت شناسی در ادامه پیشنهادهای خود در موضوع موفقیت شناسی بیان نمود:  پیشنهاد دیگر من در رابطه با موضوع موفقیت شناسی  به ” وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری” است که یک درس با   موضوع  ” موفقیت شناسی ” به واحدهای عمومی دانشگاه ها اضافه گردد، زیرا این واحد درسی می تواند برای دانشجویان عزیز بسیار کاربردی باشد .
این نویسنده ادامه داد:نکته مهمی که وجود دارد این است که ایران توسعه یافته فردا نه تنها باید از لحاظ علمی، تکنولوژی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…شاخص باشد،  بلکه از لحاظ معنوی و اعتقادی نیز باید کاملا غنی باشد و این موضوع نیاز به یک جهاد فکری و تحول جدید در علوم انسانی دارد. همچنین علوم انسانی باید طوری تدوین شود که در نهایت باعث ” رشد و تکامل روحی و معنوی انسان ” گردد و به انسان سازی منتهی شود.
نژادیان با ارائه توضیحاتی بیشتر در این خصوص عنوان کرد:از همه مهم تر مباحث معنوی و اعتقادی باید پا به پای علم و تکنولوژی و شیوه های جدید گمراهی ها پیشرفت نماید و برای جوانان برجسته تر شود و این میسر نمی شود مگر آن که یک جسارت در بیان ضعف ها و اشتباهات و کوشش در رفع آنها بوجود آید و از اصرار در بعضی عادت ها و راه های تجربه شده که نتیجه بخش نبوده اند پرهیز شود و باید با نگاهی مجتهدانه، در نظر گرفتن مسائل زندگی امروزی و دور از تعصب های افراطی و با معرفت دینی ( که در حقیقت جهت حرکت درست و راه سعادت حقیقی انسان را نشان می دهد) طی طریق شود و در این میان از منابع عقل و تجربه نیز  نباید غافل شد.
نژادیان خاطر نشان کرد:لذا اینجانب بر خود وظیفه دانستم که با دانش اندک خود و با تحقیقات و پژوهش قدم کوچکی در این مسیرقرار دهم و در این راستا شروع به نگارش کتابی با موضوع “موفقیت شناسی” نمودم و با ارائه مبانی موفقیت شناسی و نظریه های مختلف که اصلی ترین آن ” نظریه موفقیت شناسی ” می باشد سعی خود را بر این قرار دادم تا بتوانم شناخت درستی از موفقیت چه در بعد نظری و چه در بعد عملی ارائه نمایم.
نویسنده  کتاب موفقیت شناسی عنوان کرد:همچنین عده ای تصور می کنند تحول و موفقیت در زندگی با وجود تکنولوژی آغازمی شود ولی آن چیزی که باعث تحول در زندگی می شود در درجه اول تحول در نگرش های انسان است و ثروت و فقر هر کشوری اندیشه های مردمان آن می باشد .لذا توجه و کنکاش در این موضوع بسیار حائز اهمیت است. قابل ذکر است دانشگاه ها یکی از مراکز بسیار مهم و تاثیر گذار در پرورش اندیشه ها ،جهت گیری اذهان و پاسخ به سوالات و شبهات جوانان می باشند و باید توجه داشته باشیم که پاسخ صحیح به جوانان باعث تکامل آنها می گردد .لذا هرگونه تساهل و تسامح مسئولین در این زمینه باعث گمراهی، ناهنجاری و افول یک نسل خواهد شد.
وی ادامه داد: حال با توجه به اهمیت و حساس بودن این پایگاه اجتماعی، نیاز است که بطور مستمر سیستم های آموزشی دانشگاه ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد … البته انتقاد باید با رعایت اصول و حریم نقادی صورت گیرد و زحمات و دستاوردهای دانشگاه ها نباید نادیده گرفته شود. در این راستا ضمن قدردانی از مسئولین محترم دانشگاه ها نکته ای را که در چند سال گذشته ذهن این حقیر را به خود مشغول نموده بیان می نمایم، امیدوارم که مطالب شاگرد خود را حمل بر جسارت نگذارند و بپذیرند که این سخن یک دغدغه فکری برای عدم قصور در پرورش نسل جوان است. اینجانب از حدود سیزده سال پیش که وارد محیط دانشگاه شدم با بررسی های به عمل آورده به این نتیجه رسیده ام که عده ای از دانشجویان در رشته های مختلف نسبت به درس های عمومی مانند : معارف ( اندیشه ) ، اخلاق و … علاقه و اشتیاق زیادی از خود نشان نمی دهند ولی قطعا این موضوع به دلیل ماهیت این دروس نیست. بلکه ممکن است  به دلیل نحوه نگارش، نحوه نگرش، نحوه ارائه، نحوه آموزش و …  این واحدها باشد که قطعا نیاز به کارشناسی مجدد مسئولین محترم دارد.
( اهمیت واحدهای عمومی به این دلیل می باشد که تمام رشته های آموزشی در دانشگاه های ایران دارای این دروس می باشند و عمومیت دارند).
نژادیان در ادامه بیان کرد:حال جای سوال است که چرا در بین دانشجویان در خصوص واحدهای عمومی بجای لفظ  دروس درکی واژه دروس حفظی رایج است ؟!
لذا اگر واحدهای عمومی در دانشگاه ها نتوانند بخوبی ایفای نقش کنند، با توجه به تبلیغات گسترده و سازمان یافته جریانات ضد دین که در این دوره توسط منفعت طلبان صورت می گیرد در آینده ای نزدیک با قشری از فارغ التحصیل هایی روبرو خواهیم بود که به دلیل عدم درک این مباحث و تحت تاثیر جریانات انحرافی خواسته یا ناخواسته ( افکار لائیک یا سکولار) خواهند داشت . بنابراین، با توجه به این که  دانشگاه ها تاثیر بسیار زیادی در اندیشه ها و نگرش های جوانان دارند، ایجاب می کند که سیستم و محیط آموزشی در دانشگاه ها طوری برنامه ریزی شود تا در جامعه فردا ( دین گریزی، قانون گریزی ،تخریب و بی احترامی، تهمت، عدم تعهد، تغییرات منفی، اختلاس، منفعت طلبی، جاه طلبی، تک روی و خودمحوری، بی عدالتی،  ناامنی و …) وجود نداشته باشد و قطعا با پرورش صحیح و توام با حوصله ،ریشه افراط و تفریط در تمام موضوعات خشکیده خواهد شد و همیشه شاهد یک جامعه متعادل در همه زمینه های فردی و اجتماعی خواهیم بود و این موضوع هدف اصلی دین اسلام می باشد.
وَکَذَلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَکُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ وَیَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهِیدًا ( البقره ۱۴۳)
و بدین گونه شما را امتی میانه قرار دادیم ( که در حد اعتدال که میان افراط و تفریط هستید ) تا گواه بر مردم باشید و پیامبر هم گواه بر شما.
نویسنده کتاب موفقیت شناسی با اشاره به فرمایشی از حضرت علی (ع)گفت:امام علی (ع) می فرماید: ما اهل بیت پیامبر تکیه گاه و راه میانه هستیم ، آنکه بر ما پیشی گیرد ( در عقاید، اخلاق و احکام ) باید برگردد و آنکه عقب مانده باید خود را برساند.( نهج البلاغه حکمت ۱۰۹)
لذا مادی گرایان منفعت طلب و افراد تارک دنیای ناآگاه هر دو از جاده اعتدال خارج هستند و یکی در راه تفریط و دیگری در راه افراط است. همچنین باید متذکر شد اگرفردی عمل نادرستی را به دلیل عدم آگاهی و آموزش های لازم در سطح جامعه انجام دهد، مخصوصا اگر از طرف افراد برجسته و مطرح جامعه باشد، بیگانگان و فرصت طلبان سریعا و به اشتباه، آن عمل را به دین اسلام متصل می کنند و این موضوع به گمراهی بیشتر عده ای از ناآگاهان منتهی می شود و بدین ترتیب دشمنان و منفعت طلبان با خدشه وارد کردن به دین اسلام سعی می کنند به اهداف خود نزدیکتر شوند.
وی در پایان خاطر نشا کرد:لذا ضروری است مسئولین محترم دانشگاه ها قبل از آن که خیلی دیر شود و دوره پرورش نسل جوان امروز به اتمام برسد، تصمیمی اتخاذ نمایند و با ایجاد تغییرات جدید در نحوه و سیستم  آموزش سعی شود ارزش و اهمیت دروس عمومی مانند اندیشه و اخلاق و… برای دانشجویان و حتی بعضی اساتید دانشگاه ها محرز گردد.
پیشنهاد این حقیر به ” وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری”  این است که یک درس با موضوع ” موفقیت شناسی ” به واحدهای عمومی دانشگاه ها اضافه گردد، زیرا این واحد درسی می تواند برای دانشجویان عزیز بسیار کاربردی باشد .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا