باشگاه خبرنگاران: محمدعلی نژادیان در خصوص یکی از موضوعات کتاب موفقیت شناسی به نام ” نظریه زیبایی انسان ” توضیح می دهد.

جهت دیدن خبر به لینک ذیل مراجعه شود:

http://www.yjc.ir/fa/news/4521059/چرا-بعضي-از-انسانها-زيبا-و-بعضي-ديگر-نا-زيبا-به-دنيا-مي-آيندچرا-بعضي-انسانها-ناقص-الخلقه-به-دنيا-مي‌آيند

 

کد خبر:۴۵۲۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ – ۱۵:۳۳
 
 
محمدعلی نژادیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
محمدعلی نژادیان در خصوص یکی از موضوعات کتاب موفقیت شناسی به نام ” نظریه زیبایی انسان ” توضیح می دهد.
محمدعلی نژادیان مولف کتاب موفقیت شناسی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبيات باشگاه خبرنگاران در خصوص ” نظریه زیبایی انسان ” که در این کتاب مطرح نموده است، گفت: محدودیتهای انسان نسبت به زمان و مکان و کم بودن آگاهی انسان باعث میشود در بعضی موارد انسان برداشت اشتباه از مسائلداشته باشد و فکر کند که این مصائب و مشکلات حکمتی از جانب پروردگار دارد.بطور مثال، بعضی افراد در خصوص انسانهای ناقص الخلقه فکر میکنند که خداوند آنها را از روی عمد و حکمت خاصیناقص می آفریند و به همین دلیل به عدالت و قدرت خداوند شک میکنند.حال در مورد این موضوع به بررسی میپردازیم، تا بلکه نشانه و استدلال مشابه ای باشد، برای دیگر مجهولات و برداشتهایاشتباه  در ذهن انسانها :

قرآن می فرماید:  وَصَوَّرَكُمْ فَأَحْسَنَ صُوَرَكُمْ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ (الغافر 64) و شما را شكل بخشيد و شكل¬هايتان را زيبا بيافريد و خوراكي¬هاي پاكيزه نصيبتان نمود. آن كه چنين ( الطافي ) درحق شما كرده است الله است. لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ (تین/4) که ما انسان را در نیکوترین اعتدال آفریدیم. إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ (نساء/40) خداوند ذره ای ظلم روا نمیدارد. وي ادامه داد:باید نقص عضو را از بحث زیبایی جدا در نظر بگیریم، زیرا منظور از نقص عضو ناکارآمدی و کمبود عضو ی در بدناست. در صورتی که قد بلند و کوتاه، صورت و اندام زشت و زیبا و….بحث زیبایی میباشد.از آیات و روایات بدست می آید اصل در آفرینش انسان بی عیب و نقص بودن است و اگر انسان فاقد بعضی کمالات باشد وجود او استثنایی بوده و جنبه ثانویه دارد که بر قانون خلقت وارد شده و این موضوع بیانگر این است که تمام بدی ها، نقص ها،و ناهنجاری ها از خود انسان است. الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِينٍ ‏(سجده/7) او همان کسی است که هر چه را آفرید نیکو آفرید و آفرینش انسان را از خاک آغاز کرد. إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُون( یونس/44) خداوند هیچگونه ستمی بر مردم روا نمیدارد، بلکه خود مردم اند که به خودشان ستم میکنند. فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ‏(الزلزال 7) پس هركس به اندازه ذرّه غباري كار نيكو كرده باشد، آن را خواهد ديد ( و پاداشش را خواهد گرفت ).‏
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ ‏(الزلزال 8) و هركس به اندازه ذرّه غباري كار بد كرده باشد، آن را خواهد ديد ( و سزايش را خواهد چشيد ). ن‍‍‍‍‍ژاديان افزود:خداوند کمترین ظلمی به بندگان روا نمی دارد، زیرا خداوند هیچ گونه احتیاجی به ظلم ندارد و ساحت مقدسش از همه عیوب و نقص ها مبرا است.خداوند نه بخل دارد، نه جهل و نه فقر بنابراین اگر در جایی از عالم نقص و عیبی به نظر می رسد، حتما باید آن را متوجه کسی غیر از خداوند دانست. در بعضی مواقع والدین بدون در نظر گرفتن این مسائل خداوند را مسئول این نقایص می دانند و به اعتراض و کفرگویی می پردازند.خداوند متعال نظام آفرینش را بر اساس علم و حکمتش نظام علت و معلول قرار داده به این معنا که برای هر حادثه و پدیده ای در عالم علتی وجود دارد و هر علتی معلولی مختص به خود دارد و هیچ علتی از معلول و هیچ معلولی از علت خود جدا نیست.
از نتایج و تحقیقات علوم پزشکی بدست می آید که بخش مهمی از این نقیص ها مربوط به جهل و نادانی والدین دراین خصوص می باشد. مثل استفاده از داروهای منع شده در هنگام بارداری، تغذیه و مراقبت مادران در زمان بارداری، بیماری های والدین، ازدواج های فامیلی و… البته تاحد زیادی هم وراثتی است. وي با ارائه دو نظريه در خصوص زیبایی انسان با توجه به آیات قرآن و استدلالهای عقلی  خاطر نشان كرد: الف – تقدیر و حکمت خداوند بر این قرار داده شده که هیچ فردی دقیقا شکل فردی دیگر نشود، حتی دوقلوها ی شبیه هم نیز تفاوتهاییدارند و این یکی از عظمتهای خداوند میباشد.البته معنی تفاوت در اینجا به مفهوم زشت و زیبا نیست.
لذا در این خصوص دو نکته اساسی وجود دارد:  اول اینکه طبق آیه فوق  خداوند فرموده که من انسان را زیبا آفریدم، پس اگرفردی “چهره معمولی داشت و یا چهره اش زیبا نشد، طوری که از حد اعتدال خارج بود” وارد شدنایراد ثانویه استو دلیل این موضوع وجود قانون علت و معلول است که از هر علتی ، معلول خودش را باید توقع داشت…
ثانیا تجربه ثابت کرده که از نسل و پدر و مادر زیبا و سلامت، فرزندان زیبا به وجود می آید.علاوه بر این استفاده از غذاها و میوه های مختلف و آب و هوا و منطقه جغرافیایی، در زیبایی و تناسب اندام و رنگ پوست انسان تاثیر دارد.
از طرفی قطعا خداوند هر کم و کاستی که به انسان تحمیل شده باشد و از حیطه اختیار و قدرت فرد خارج باشد را مدنظر دارد و جبران خواهد نمود.
ب – عده ای اعتقاد دارند که خداوند بر اساس حکمت خود زیبایی انسان را تعیین مینماید، این نظر با توجه به توضیح ذیل قابلتامل است. البته اگر چهره و اندام فردی از حالت تعادل خارج باشد با توجه به آیه 4 سوره مبارکه تین از طرف خداوند منتفی استو این حالت همان وارد شدن ایراد ثانویه است. پس این نظریه  فقط در بحث داشتن زیبایی معمولی و چهره و اندام زیبا مد نظر میباشد. در واقع قضا و قدر الهی را در این مورد میتوان به صورت ذیل بررسی نمود: قسمتی از بحث تعیین زیبایی انسان به علل و مسببات دنیوی ربط پیدا میکند و قسمت دیگر به حکمت خداوند در خصوص انسانها.یعنی قانون علت و معلول کار خود را میکند و دربعضی مواقع خداوند حکیم دخالت مستقیم نموده و چهره فردی را معمولی یا زیباتعیین می نماید. لذا با توجه به آیه 4سوره تین که در خصوص تعادل بود و آیه 19 سوره نساء این نظریه نیز قابل تامل است. فَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَيَجْعَلَ اللّهُ فِيهِ خَيْراً كَثِيراً ‏(النساء 19) چه بسا از چيزي بدتان بيايد و خداوند در آن خير و خوبي فراواني قرار بدهد . اين نويسنده با اشاره  به نكاتي در اين خصوص بيان كرد:نکته 1 :حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که بطور استثناء تعیین چهره انسان از قانون علت و معلول دنیوی خارج باشد و با انتخاب مستقیم خداوند صورت گیرد، باید گفت خیر انسان دربسیاری اوقات در نعمت کمتر است چون آن چیزی که خداوندحکم میکند قطعا خیر است.
نکته 2 : همچنین قابل ذکر است فردی که دارای نعمتهای بیشتری است خداوند نیز از وی توقعات بیشتر دارد و ممکن است او را تحت آزمایشهای سخت تری قرار دهد.
نکته 3 :در این مورد نیز اگر دنیا را مقصد بدانیم جای ایراد است ولی با توجه به اینکه رسیدن انسان به کمال که هدف اصلی انسان میباشد،  بدون ثروت و با وجود نقص عضو و نداشتن چهره ای زیبا هم امکان پذیر است، جای ایراد باقی نمی ماند.
نکته 4 : بعضی افراد عقیده دارند که نباید عمل زیبایی انجام داد، مانند عمل جراحی بینی و…این افراد عقیده دارند آن شکلی که خداوند به انسان داده حکمتی داشته است.لذا با توجه به مطالب فوق الذکر و نتیجه گیری این موضوع که اگر عضوی از حالت تعادل خارجبود وارد شدن یک عامل ثانویه است، میتوان گفت که در صورت نداشتن اثرات مضر و خطرات دیگر، ایرادی ندارد ولی بهتر است فردی که قصد عمل زیبایی دارد از لحاظ شرعی از مرجع تقلید خود سوال نماید. جهت توضیحات بیشتر به کتاب موفقیت شناسی، تالیف محمدعلی نژادیان، انتشارات مهرآمین، صفحه 142- 150 مراجعه شود./ص ‏

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا