محمدعلی نژادیان: اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران نبود و حکومت پهلوی بود!

نشریه چشمه، دانشگاه تربیت مدرس (نهاد رهبری)، شماره 51، صفحه 10

محمدعلی نژادیان

محمدعلی نژادیان (عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان)

اگر (حکومت جمهوری اسلامی ایران) نبود و (حکومت پهلوی) بود!

امروز ما به غیر از موافقان حکومت جمهوری اسلامی ایران با چند طرز تفکر دیگری نیز نسبت به حکومت پهلوی و حکومت جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم که از جمله آنها عبارتند از:

الف- افرادی که فکر می کنند حکومت پهلوی بهتر از حکومت جمهوری اسلامی ایران بوده است و از نقش و تصمیم گیری های استعمار (انگلیس، امریکا و…) در خاندان پهلوی ساده می گذرند!

ب- افرادی هستند که نه حکومت پهلوی را قبول دارند و نه حکومت جمهوری اسلامی ایران را و فکر می کنند حکومت بهتری می شود جایگزین بشود!

حال با توجه به دیدگاه های مختلف به بررسی ماهیت و آثار این دو نوع حکومت می پردازم:

هدف از تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران چه بود؟!

نکته مهمی که مناسب است در ابتدا به آن اشاره نمایم این است که هیچ انقلابی در طول تاریخ بدون هزینه نبوده و شاید درست ترین و مثبت ترین انقلاب ها که به معنی واقعی تعریف انقلاب باشد یعنی کودتا نباشد و توسط اکثریت مردم بر علیه یک حکومت رخ داده باشد، همین انقلاب اسلامی ایران است. لذا با توجه به این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 اداره کشور از دست عده ای خاص به دست مردم افتاد، بروز برخی خطا ها و اتفاق ها طبیعی است و کسی نمی تواند ادعا کند تمام فعالیت ها در طول این سال ها بدون ایراد بوده است ولی وجود بعضی خطاها و ناهنجاری ها را به هیچ وجه نمی توان توجیه نمود و باید هر چه سریع تر به اهداف انقلاب اسلامی رجوع کنیم و با شرایط فعلی مقایسه کرده تا کشور را به سمت پیشرفت بیشتر سوق بدهیم.

واقعیت این است که بدنه و اجزاء این حکومت خود مردم هستند و نباید مشکلات و اتفاقات منفی را متوجه (فلسفه حکومت جمهوری اسلامی) دانست. همان طور که (فلسفه اسلام) ایرادی ندارد بلکه “هر عیب که هست از مسلمانی ماست”. البته هر چند که انتخاب و تصمیم مردم در ایجاد حکومتی عادل، نقش اساسی را ایفا می کند ولی تک تک مسئولان این نظام در برابر پسرفت و پیشرفت کشور و تحقق عدالت مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

از این رو باید خاطرمان باشد که اساس انقلاب اسلامی ایران و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به جامعه اسلامی، رسیدن به عدالت اجتماعی و زدودن فساد بوده است.

البته اتفاق مبارکی که امسال رخ داد و با تحقق آن می توان به هدف بالا رسید این بود که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان در سال 1396 وظیفه‌ای مهم را درخواست کردند و گفتند: این مجلس باید با تشکیل یک هیئت اندیشه‌ورز که دارای نگاه کلان و راهبردی و عمیق باشد، به بررسی چگونگی حرکت انقلاب اسلامی در ۳۸ سال گذشته به سمت اهداف اصلی خود و پیشرفت‌ها، توقف‌ها و احیاناً پسرفت‌ها در این مسیر بپردازد و بر اساس جمع‌بندی خود از دستگاه‌های مختلف مطالبه‌گری کند[1]. و قطعا چنین آسیب شناسی باعث تحکیم نظام و همدلی بیشتر قشرهای مختلف جامعه با حکومت جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برای رسیدن به موقعیت و امنیت مرزی امروز چه هزینه هایی پرداخت کرده ایم و به این موضوع فکر نماییم که آیا واقعا منابع کشور و حتی خود ما ظرفیت و تحمل هزینه های تکراری را داریم؟!  قابل ذکر است که علاوه بر گروه های تروریستی در منطقه در حال حاظر گروهک های منافقین توسط دشمنان ایران در حال پشتیبانی همه جانبه هستند و در سال 2016 حامیان (عرب و غربی گروهک منافقین) دو بار در پاریس نشستی برای متوسل شدن به (گروه مجاهدین خلق) برای مبارزه با ایران تشکیل دادند![2] قطعا هنوز حافظه تاریخی ملت ایران جنایت های گروهک های منافقین را به خاطر دارد. حال باید به یاد داشته باشیم که هرگونه تحلیل و درک نادرست از شرایط فعلی کشور، منطقه و جهان باعث نفوذ و هجوم (منافقان، تروریست ها و مستکبران) به ایران خواهد شد!

دلیل سقوط حکومت پهلوی در ایران:

در هر دوره نسل های جدید باید طوری حرکت کنند تا از بروز تکرار حوادث تلخ تاریخی جلوگیری نمایند. از این رو نیاز است که به طور مداوم حوادث و اتفاقات تاریخی مرور شود تا بتوان تحلیل و تصمیم های درست را در بهترین زمان ممکن انجام داد. حال در ادامه به چند نکته مهم اشاره می شود:

ما با خواندن تاریخ متوجه می شویم که از جمله دلایلی که باعث شده بود مردم انقلاب کنند و از حکومت پهلوی روی برگردانند عبارت است از: (استبداد سیاسی)[3]، وابستگی به آمریکا[4]، بی اعتمادی مردم به حکومت، فراگیر شدن فساد مالی، بی توجهی به نقش مردم، عدم توجه به اصول مذهبی، رفتار اقتصادی خانواده پهلوی و…[5]

لذا آن دو دسته که به آن اشاره شد مناسب است بدانند که امنیت مرزی و قدرت بین المللی ایران که به دلیل استقلال کشور و بیرون رفتن از سیطره استعمار ایجاد شده است را دست کم گرفته اند و چه حکومت پهلوی و چه حکومت فرضی در شرایطی که دور تا دور ایران و منطقه خاورمیانه را انواع گروه های (تروریستی، منافقین و دشمنان) در بر گرفته، نمی توانستند و نخواهند توانست مقاومت کنند چرا که این جنگ ها، تهدیدها و دخالت ها در قرن های قبل نیز به شکل های مختلف بوده است که یکی از مهم ترین دلایلی که برای اثبات این موضوع می توان عنوان نمود وابستگی حکومت پهلوی به غرب مخصوصا آمریکا است که به وضوح در تاریخ نقش بسته است! و چه بسا اگر حکومت پهلوی تا امروز باقی مانده بود یا باید گوش به فرمان همه جانبه ی مستکبرین بود که البته آن فرمان برداری نیز تا یک حدی جوابگو بود؛ زیرا برکناری رضا خان پهلوی در تاریخ مثال خوبی برای درک این موضوع هست[6] و یا عاقبت صدام و قذافی برای آن رقم می خورد!

امروزه تقریبا بر اکثر مردم ایران این موضوع آشکار شده است که هیچ کدام از اتفاقاتی که توسط امریکا و همدستانش در منطقه رخ می دهد برای استقلال و دلسوزی کشورها نیست بلکه دلیل اصلی آن (ایجاد خاورمیانه جدید، کاهش جمعیت دنیا جهت تسلط بهتر و بیشتر، مبارزه با اسلام مخصوصا تفکر شیعه، ایجاد تفرقه و جنگ برای فروش اسلحه، چپاول منابع کشورهای منطقه و…) است و اگر می توانستند از طریق جنگ نظامی با ایران به اهداف خود سریع تر برسند تا امروز حتی یک دقیقه معطل نمی کردند ولی به دلیل (قدرت نظامی و نفوذ ایران در بعضی کشورهای مهم منطقه و اطلاع از غیرت ملی و روحیه شهادت طلبانه و جهادی مردم ایران) تا امروز از جنگ نظامی با ایران صرفنظر نموده اند و به جنگ اقتصادی، جنگ نرم و جنگ فرهنگی روی آورده اند.

در نتیجه اگر امروز حکومت جمهوری اسلامی ایران چنین اقتدار بین المللی را نداشت، کشور توسط دشمنان خود با جنایت ها و غارت هایی مواجه می شد که کار مغول ها در گذشته در برابر هجوم دشمنان امروز بسیار ناچیز بود. همچنین تاریخ گواه است که یک نسل خاندان پهلوی در برابر استعمار تسلیم شد و نسل دیگر آن نیز به خاطر عدم محبوبیت و… فرار کرد و به هیچ وجه توان مقابله با تهدیدها و دخالت های غربی ها را در زمان خود نداشتند. حال چنین افرادی قطعا اگر تا امروز نیز برقرار بودند در برابر اتفاقات و حوادث امروز منطقه و دنیا نمی توانستند دوام بیاورند و چه بسا اگر می خواستند با آن پشتوانه و بنیان ضعیفی که داشته اند از استعمارگران بیش از حد  فاصله بگیرند یا اعتماد کنند، عاقبت صدام، قذافی و… برای این خاندان رقم می خورد و یا باید مثل عربستان و اسراییل باج های مختلف مالی می دانند که این نیز حدی داشت! و در مجموع اگر انقلاب اسلامی ایران توسط (اکثریت مردم) به وجود نمی آمد هرگز به امنیت مرزی و پیشرفت هایی که در زمینه های گوناگون داشته ایم نمی رسیدیم و امروز امیدی برای اصلاحات، رشد و پیشرفت همه جانبه نداشتیم

[1] بیانات در دیدار با رییس و نمایندگان مجلس خبرگان مورخ 30/06/96

[2]باشگاه خبرنگاران، کد خبر 5684387، 20 تیر 1395،

www.yjc.ir/fa/news/5684387

[3] (خبرگزاری فارس، صادق زیبا کلام، استبداد سیاسی عامل اصلی سقوط رژیم پهلوی، 26/11/93، ساعت 17)

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13931126001261

 

[4] بیانات رهبری در دیدار دانش آموزان و دانشجویان مورخ 11/08/1396

[5] (سایت تبیان، علل سقوط پهلوی از زبان پهلوی ها، 21/09/90)

http://article.tebyan.net/190387

و بيانات معظم له در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در 13 بهمن 1377

http://www.leader.ir/fa/speech/1712/leader.ir

 

 

[6]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا