محمدعلى نژاديان: بررسى نسل هاى دانشگاه در جهان

خبرگزارى آنا:

محمدعلى نژاديان:

بررسى نسل هاى دانشگاه در جهان❗️

در كدام يك از نسل هاى دانشگاه قرار داريم؟!

 

#نسل_اول دانشگاه‌ها که در جهان شکل گرفت، آموزش محور بودند و هدف این دانشگاه‌ها آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص بود. سپس دانشگاه‌های #نسل_دوم پژوهش محور معرفی شدند و نقش این دانشگاه‌ها در کنار آموزش، بیشتر تحقیق و پژوهش برای توسعه مرزهای دانش و تولید علم بود.
بعد از آن دانشگاه‌های #نسل_سوم با عنوان دانشگاه‌های کارآفرین مطرح شدند که هدف آن تربیت نیروهای انسانی کارآفرین شد و اقتصادی کردن علم (علم را به ثروت تبدیل کردن) نیز مورد توجه قرار گرفت. دانشگاه نسل سوم صرفا به آموزش و پژوهش‌های علمی و کاربردی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی برای صنایع نمی‌پردازد بلکه در کنار این اهداف دانش آموختگانی را تحویل جامعه می‌دهد که توانایی تجاری سازی علم را دارند و با خلاقیت و نوآوری و تقویت کار تیمی می‌توانند کارآفرینی کنند و کسب و کارهای جدیدی را نیز ایجاد کنند.
اکنون بحث دانشگاه‌های #نسل_چهارم در جهان مطرح است. این دانشگاه‌ها جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل دهی آینده جامعه خود نقش ایفاء نمایند و #تمدن_سازی کنند. از این رو مناسب است دانشگاه‌های ایران نیز علاوه بر #آموزش، #پژوهش و #کارآفرینی، در چارچوب اسناد بالادستی به سمتی پیش برود که در آینده نزدیک شاهد دانشگاه‌های (#تعالی_محور) باشیم. یعنی دانشگاه‌هایی که باعث رشد و شکوفایی ایران در همه زمینه‌ها بشود.

http://www.ana.ir/news/238279

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا