خبرگزارى آنا: محمدعلى نژاديان: عرضه و تقاضا در سيستم آموزشى

خبرگزارى آنا:

محمدعلى نژاديان:

عرضه و تقاضا در سيستم آموزشى❗️

ارتباط بين دانشگاه و صنعت❗️

چه درس هايى نياز هست به دروس دانشگاه ها اضافه شود:

ما در زمینه #آموزش با دو اصل روبه‌رو هستیم؛ #عرضه و #تقاضا، حال نقطه ضعفی که در این زمینه در کشور وجود دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن کرد، این است که #دانشگاه‌ها به اشتباه و یا به ناچار در آموزش نیروی انسانی خود بدون توجه به اینکه برای #رشته_تحصیلی ارائه شده در #جامعه #کار وجود دارد یا خیر از استراتژی عرضه استفاده می‌کنند که نتیجه این سیاست به علت اشباع بودن نیروی #متخصص بعضی از رشته‌های دانشگاهی در جامعه افزایش روزافزون #بیکاری دانش آموختگان است.
عطف به عدم رعایت در عرضه و تقاضا که در بالا ذکر شد از یک دوره‌ای دانشگاه‌ها بر خلاف گذشته به صورت گسترده شروع به جذب دانشجویان در مقاطع کار‌شناسی ارشد و دکتری کردند و این کار باعث شد در کشور مدرک گرایی زیاد شود.

نکته مهم دیگر این است که به سند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان سند بالادستی توجه کافی نمی‌شود که باید نسبت به اجرا و اولویت‌های آن نیز توجه ویژه شود. به طور مثال یکی از مسائل مهم (ارتباط بین دانشگاه و صنعت) است که در سند نقشه جامع علمی کشور نیز دیده شده است که باید حمایت و پیگیری کامل بشود! از این رو مناسب است مسئولان ارتباط بین صنعت و دانشگاه به طور پیوسته تحققات میدانی با صنایع و سازمان‌ها مختلف دولتی، تعاونی و خصوصی داشته باشند و ببینند که چه نیازهای جدیدی در بازار کار شکل گرفته است و به این صورت نباشد که دانشجوی ما بدون کار‌شناسی و نیازسنجی و با زحمات و تلاش‌های بسیار تولید علم کند ولی در ‌‌نهایت خریداری برای آن پیدا نشود!

بسیاری از دانش آموختگان وقتی وارد جامعه می‌شوند و می‌خواهند به دنبال کار بروند ضعف‌هایی چون نوشتن رزومه، آمادگی برای مصاحبه‌های کاری، نحوه جستجوی کار را دارند

از این رو پیشنهاد می‌کنم درس‌هایی با عنوان‌های زیر در همه رشته‌ها ارائه بشود:
– برنامه ریزی شغلی
-کارآفرینی که هم اکنون به عنوان دروس عمومی در بعضی از رشته‌های دانشگاهی ارائه می‌شود.
– آینده پژوهی

http://www.ana.ir/news/238279

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا