نظام آموزشى باید منجر به تولید علم شود

نژادیان در گفتگو با خبرگزارى دانشگاه آزاد اسلامى (آنا):

نظام آموزشى باید منجر به تولید علم شود

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد پردیس گفت: سیستم آموزشى ما از مهدکودک تا دانشگاه و حتى رسانه‌ها و مراکز فرهنگى باید در رفع جهل و تولید علم و محتوى درست و به روز پیش بروند.

محمدعلى نژادیان گفت: وقتى فرد معنى واژه‌ها را در لغات، اصطلاحات و تعاریف درست یاد نگیرد و گرفتار مکاتب مختلف، از نوع روشنفکراى منسوخ شده در هر علمى شود، نتیجه‌اش مشاوره کورکورانه و غلطی مى‌شود که ممکن است جوامع و حتى یک نسل را به قهقرا بکشاند.

وی افزود: فاجعه در جایى اتفاق می‌افتد که افراد به اصطلاح تحصیل کرده فقط دروس خود را حفظ کنند و بدون اینکه خودشان (قدرت تجزیه و تحلیل) داشته باشند، بخواهند دیگران را راهنمایى کنند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس گفت: دقیقا مثل پزشکى که درد و مرض را درست متوجه نمى‌شود و به جاى اینکه مثلا براى قلب دارو بدهد، براى معده دارو تجویز مى‌کند. این موضوع در خصوص جامعه‌شناسى، روانشناسى، اقتصاد و … نیز صادق است.

نژادیان ادامه داد: بدتر از اشتباه در درمان‌هاى جسمى، اشتباه در درمان‌هاى روحى و فکرى است. زیرا، نتیجه داروى اشتباه در بیشتر اوقات زود خود را نشان مى‌دهد ولى نتیجه و آثار نسخه‌هاى اشتباهى در حوزه فکر و اندیشه، ممکن است تا سال‌ها پنهان باقى بماند. جهل نیز به دو صورت جهل بسیط و جهل مرکب است.

وی در توضیح جهل بسیط گفت: این نوع از جهل، مقابل جهل مرکب بوده و به این معنا است که انسان چیزی را نداند و متوجه جهل و نادانی خودش باشد، مانند این که نمی‌داند در کره مریخ موجود زنده‌ای هست یا نه و به این ناآگاهی خود علم دارد، در نتیجه، برای او یک جهل بیشتر نیست. پس جهل بسیط به معنی جهل شخص آگاه به جهل خویش است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در ادامه به تشریح جهل مرکب پرداخت و افزود: این نوع از جهل، مقابل جهل بسیط بوده و به این معنا است که انسان چیزی را نداند و به نادانی خویش نیز توجه نداشته باشد، بلکه اعتقاد داشته باشد از کسانی است که به آن امر آگاهی دارد. مانند کسانی که اعتقادات فاسد دارند و خیال می‌کنند به حقایق آگاه‌اند، در حالی که در واقع نادان‌اند. پس در واقع جهل مرکب به معنی جهل شخص غیر آگاه به جهل خویش است.

نژادیان افزود: سیستم آموزشى ما از مهدکودک تا دانشگاه و حتى رسانه‌ها و مراکز فرهنگى باید در رفع جهل و تولید علم و محتوى درست و به روز پیش بروند. وقتى برخى مشاوران، معلمان و استادان ما، منشاء تولید محتواى خود را از مکاتب و منابع منسوخ شده تغذیه کنند، چه توقعى از پیشرفت جامعه و موفقیت فردى مى‌توان داشت؟!

وی عنوان کرد: بارها عرض کرده‌ام که اگر در مسائل مربوط به علوم پایه اشتباهى رخ دهد، می‌توان آن را به‌عنوان خطا تلقی کرد و با آزمایش‌هاى بیشتر به نتایج درست‌تر رسید ولى در علوم انسانى که مباحث اندیشه‌ای در متن کار است، اگر اشتباهى رخ دهد، انواع خرافات و اعتقادات مسموم و مذموم تولید مى‌شود که ممکن است یک جامعه را براى سال‌ها و قرن‌ها به انحطاط بکشاند و بنیان خانواده‌ها را دگرگون کند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در پایان به ارائه راهکار پرداخت و گفت:  سیستم آموزشى ما باید به سمتى پیش برود که قدرت تجزیه و تحلیل را داشته باشد، منابع درسى در حوزه علوم انسانى به‌روز شود و هنگام دادن مجوز براى مشاوره، رسانه، تدریس و… صلاحیت علمى افراد و نوشتارهاى آنها به درستى و دقیق مورد بررسى قرار گیرد.

لینک خبر