پیشنهاد «محمدعلی نژادیان» به وزیر ارشاد برای ادغام رسانه‌های ایران چه بود؟

نژادیان: در تیرماه امسال توسط اینجانب پیشنهاد ادغام رسانه‌ها با نیت افزایش بهره‌وری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد.

محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: هدف اصلی پیشنهاد ادغام رسانه‌ها، مجموعه رسانه‌های بخش خصوصی بود. زیرا، هزینه‌ها به شدت بالا رفته است و یارانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخگوی اداره رسانه‌ها و هزینه‌های آن‌ها نیست و اگر روش مناسبی اتخاذ نشود در عمل به‌دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن اقتصاد فرهنگی با همان سرعت افزایش تاسیس رسانه‌های خصوصی با تعطیلی آن‌ها مواجه خواهیم شد. حتی اگر بررسی کنیم شاهد این خواهیم بود که برخی از افراد که مجوز گرفته‌اند به‌دلیل افزایش هزینه‌ها در همان مرحله اول تاسیس پشیمان شده‌اند. در نتیجه ادغام (به معنای در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها و نه حذف رسانه‌ها) می‌تواند تاسیس و یا اداره رسانه‌ها را مقرون‌به‌صرفه‌تر کند (در ادامه متن و تصویر پیشنهاد ادغام رسانه‌ها درج شده است).

همچنین در خصوص خبرگزاری‌های دولتی ظاهرا وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادغام برداشت یکی شدن و حذف را داشته است که در این خصوص پیشنهاد می‌کنم در مزایده‌ای خبرگزاری‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شوند تا نام تجاری آن‌ها از بین نرود. به هر حال هر کدام از این رسانه‌ها مخاطبان و پتانسیل‌هایی دارند که اگر بخش خصوصی آن را اداره کنند شاید بازدهی و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

ازاین‌رو، با توجه به تاثیر رسانه‌ها در جنگ فرهنگی و رسانه‌ای امروزی، پیشنهاد می‌شود همه جوانب مدنظر قرار گیرد و حتما از فعالان و اساتید این حوزه نظرخواهی شود تا در شرایط حساس کنونی کشور ابزار روشنگری و دفاعی در حوزه فرهنگی از دست نرود.

پیشنهاد دیگری که به ذهن اینجانب می‌رسد و البته نیاز به بررسی بیشتری دارد تاسیس شهر یا «پارک رسانه» است. در این صورت رسانه‌های هر شهری می‌توانند در یک محل حضور داشته باشند و از حمایت‌ها و امکانات بهتری بهره‌مند شوند.

به هر حال پیشنهادی از سر خیرخواهی و مصلحت‌اندیشی ارائه شد، سپس پاسخی نیز از سر خردمندی به آن داده شد، اما خروجی مثبت یا منفی آن به درایت مسئولان بستگی دارد.

قابل ذکر است که ۲۰ بهمن‌ماه بود که محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در جریان جلسه‌ای با فعالان فرهنگی و هنری استان قزوین از تصمیم برای ادغام پنج تا ۶ خبرگزاری دولتی در خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» خبر داد. او در مقایسه‌ای آماری میان ایران و دیگر کشورها، گفته بود: «در کشورهای توسعه‌یافته دنیا چهار تا پنج خبرگزاری وجود دارد اما در کشور ما ۴۸ خبرگزاری فعالیت می‌کنند.» (ایسنا)

همچنین طبق آماری که سامانه جامع رسانه‌های کشور منتشر کرده است تعداد رسانه‌ها به شرح زیر است:

برای اطلاع از جزییات بیشتر درباره تعداد رسانه‌های ایران اینجا را کلیک کنید.

در مورخ ۶ تیر ۱۴۰۱ پیشنهاد ادغام رسانه‌ها از طرف محمدعلی نژادیان مدیرسئول کارآفرینی پرس به جناب آقای محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر ارائه شد:

جناب آقای محمدمهدی اسماعیلی

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

موضوع: راهکاری برای افزایش هم افزایی و بهره وری

باسلام

احتراما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی و با عنایت به اینکه اگر افراد حقیقی بیش از ۳ رسانه داشته باشد یارانه آن کاهش پیدا می‌کند، اگر تعدادی رسانه به فرض (۵-۶ رسانه) بخواهند یک موسسه فرهنگی تاسیس کنند و ادغام شوند قانون بیش از ۳ رسانه برای موسسه حقوقی اعمال نشود. معمولا هر جا تجمیع وجود دارد (مانند ساخت‌وساز) یک سیاست تشویقی هم اعمال می‌شود. تجمیع رسانه‌های حقیقی و تبدیل به شخصیت حقوقی محاسن زیادی می‌تواند داشته باشد.

از بذل توجه حضرتعالی کمال امتنان را دارد.

باتشکر

محمدعلی نژادیان

مدیرمسئول کارآفرینی پرس

پاسخ به پیشنهاد ادغام رسانه‌ها:

پیشنهاد شما به مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی ارجاع شد. پیگیری می‌شود و در صورت مناسب بودن این پیشنهاد اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع
کارآفرینی پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا