محمدعلی نژادیان پاسخ داد: بعد از راه‌اندازی وب‌سایت خود چه مجوزهایی را باید اخذ کنیم و چه تکالیف قانونی داریم؟

برای بسیاری از افراد که به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند و می‌خواهند بدون مشکل قانونی فعالیت کنند، سوال است که چه مجوزهایی باید دریافت کنیم تا بتوانیم در آینده نیز به‌راحتی کسب‌و‌کار الکترونیکی و یا تجارت الکترونیکی خود را توسعه دهیم؟ با ما همراه باشید.

به گزارش کارآفرینی‌پرس، دکتر محمدعلی نژادیان مدرس دانشگاه و متخصص کسب‌وکارهای الکترونیکی در یادداشتی نوشت: اشخاص حقیقی بعد از راه‌اندازی وب‌سایت خود لازم است در ابتدا یک حساب بانکی جداگانه مخصوص وب‌سایت خود افتتاح کنند، درخواست درگاه بانکی نمایند (مانند به‌پرداخت ملت) و پرونده مالیاتی تشکیل دهند. قابل ذکر است پس از تشکیل پرونده مالیاتی نیاز است در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور درگاه خود را تایید کنند و در خصوص وظایف مالیاتی خود از قبیل مالیات ارزش افزوده، صورت‌حساب الکترونیکی، مالیات عملکرد و … اطلاعات لازم را کسب نمایند و به‌طور مداوم تکالیف خود را در این خصوص انجام دهند.

نکته: باتوجه به قوانین و بحث‌های جدید از جمله موارد زیر بهتر است که هر چه سریع‌تر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام شود تا تراکنش‌های شخصی و تجاری شما از هم تفکیک شود تا مالیات اضافه ندهید:

  • موضوع مطرح شده اول محدودیت‌های جدید تمام حساب‌های غیرتجاری است. قابل ذکر است که شما در طول ماه بیشتر از ۲۰۰ تراکنش نمی‌توانید داشته باشید و از طرفی بیشتر از یک میلیارد تومان در ماه نمی‌تواند به حساب شما واریز شود و اگر بیشتر از این مبلغ و این تعداد تراکنش باشد حساب شما از طرف بانک مرکزی محدود شده و پولی به حساب شما نمی‌آید و به اداره مالیات معرفی می‌شود که به احتمال زیاد برای شما برگه تشخیص صادر شده و طلب مالیات خواهند کرد پس بهتر است تکالیف مالیاتی خود را دقیق و به‌موقع انجام دهید.
  • موضوع بالا جدای از بحثی است که سال ۱۴۰۲مطرح شد و آن بحث ۱۰۰ تراکنش و ۳۵ میلیارد تومان در ماه است که اگر به این تعداد و رقم برسد، حساب شما به‌عنوان حساب تجاری تشخیص داده خواهد شد. حال باید دید که آیا سال ۱۴۰۳به‌طور جدی این موضوعات اعمال خواهد شد یا خیر!

همچنین دریافت «اینماد» و «نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال (لوگوی طلای)» الزامی است. صاحبان وب‌سایت باید مرتب به پنل کاربری خود در اینماد مراجعه کنند و اگر ثبت شکایتی شده است، آن را رفع نمایند تا اینماد آن‌ها لغو نشود.

نکته: قبل از درخواست مجوزها، حتما در وب‌سایت خود صفحاتی مانند قوانین و مقررات، شرایط و روش بازگشت کالا، درباره ما، تماس باما، راهنمای ثبت سفارش و خرید، شیوه‌های پرداخت، روش‌های ارسال، نحوه پیگیری سفارشات، حفظ حریم شخصی، سوال‌های متداول و … را بگذارید. برای این کار می‌توانید از اینترنت سرچ کرده و بعد از نوشتن با یک وکیل نیز مشورت نمایید تا اگر نقصی در این موارد دارید آن را رفع کند.

قابل ذکر است که کسب‌و‌کارهای خرد می‌توانند در مدت ۱۰ دقیقه اینماد بدون ستاره (خاکستری) را دریافت کنند. طبق اطلاعیه وب‌سایت اینماد، کسب‌‌وکار خرد، کسب‌‌وکاری است که تعداد تراکنش‌‌های آن در ماه کمتر از ۵۰ عدد و مجموع مبلغ تراکنش‌‌های آن در ماه کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد. در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش‌‌های شخص صاحب امتیاز کسب‌وکار خرد طی یک ماه، از محدودیت‌‌های تعیین‌ شده بیشتر شود، این کسب‌‌وکارها موظفند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای اینماد و تبدیل اینماد بدون ستاره به اینماد ستاره‌دار اقدام نمایند (برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید).

نکته: اگر وب‌سایت توسط چند فرد حقیقی راه‌اندازی شده است بهتر است یک شرکت تاسیس کنید تا سهم هر کسی به‌طور قانونی مشخص باشد و اگر برای شما مقدور نیست و صلاح نمی‌دانید در ابتدای کار شرکتی تاسیس شود، می‌توانید از قراردادها و توافق‌نامه‌هایی که برای تیم‌های استارت‌آپ وجود دارد، استفاده کنید و یا با یک وکیل صحبت نمایید و طی یک متن قانونی، سهم و حق و حقوق هر فرد را مشخص شود و اگر دیدید کسب‌وکار شما در حال رشد است، آن موقع شرکت تاسیس نمایید.

مجوزهایی که می‌توانید برای وب‌سایت خود دریافت کنید عبارتند از:

١- اينماد (وابسته به وزارت صمت). این مجوز هزينه عضويت و تمديد دارد ولی رقم زیادی نیست. اینجا را کلیک کنید.

٢- نشان ملی ثبت رسانه‌هاى ديجيتال (لوگو طلايى) (وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی). این مجوز هزينه ندارد. اینجا را کلیک کنید.

نكته: براى دريافت اين لوگو بايد از يك مرجع ديگرى مجوز داشته باشيد (مانند پروانه كسب) اما اگر هنوز مجوزی نداريد از همان وب‌سايت «ساماندهى» درخواست تاسيس موسسه فرهنگى ديجتال دهيد و پس از دريافت مجوز براى لوگوى طلايى اقدام كنيد. ممکن است وب‌سایت ساماندهی در بعضی اوقات در دسترس نباشد، پس در وقت دیگری مراجعه کنید.

٣- مى‌توانيد عضو سازمان نظام رايانه‌اى كشور شويد (هزينه عضويت دارد). اینجا را کلیک کنید.

٤- مى‌توانيد پروانه كسب نيز دريافت كنيد (دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور/ اتحادیه صنفی – اتحادیه کشوری). هزينه عضويت دارد.

نکته: مجوزها بايد از طريق «درگاه ملى مجوزهاى كشور» درخواست داده شود. قابل ذکر است، پروانه كسبى كه براى وب‌سايت خود مى‌توانيد دريافت كنيد، يكى از مواردی است که در ادامه بیان می‌شود. مواردى كه به‌صورت كلى (انواع خدمات و كالا) درج شده است، هر چيز مشروعی مى‌تواند باشد. اما ممكن است مثلا مواردى مانند كالاهاى «حوزه سلامت» مجوز جدايى بخواهد.

  • برای دریافت (پروانه کسب عرضه انواع کالا و خدمات در فروشگاه های مجازی) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (پروانه کسب عرضه انواع کالا در فروشگاه های مجازی) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (پروانه کسب عرضه انواع خدمات در فروشگاه های مجازی) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (پروانه کسب سامانه ارائه انواع خدمات و کالا بر بستر فضای مجازی در حوزه سلامت) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (پروانه کسب عرضه یک گروه خدمات در فروشگاههای مجازی) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (پروانه کسب عرضه گروه کالایی تک رسته در فروشگاه های مجازی) اینجا را کلیک کنید.
  • برای دریافت (دفتر خدمات مسافرتی در فضای حقیقی و مجازی) اینجا را کلیک کنید.

برای اطلاع از مجوزهای دیگر به «درگاه ملی مجوزها» رجوع کنید.

۵- در صورتی که وب‌سایت شما قابلیت‌های خاصی دارد، و شرکت تاسیس کرده‌اید، می‌توانید درخواست دهید تا وب‌سایت شما «دانش‌بنیان» شود. البته قبل از آن ضوابط و شرایط دانش‌بنیان شدن که خود انواع مختلفی دارد را مطالعه کنید (برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید).

۶- اگر احیانا وب‌سایت شما بررسی شد و نتوانست دانش‌بنیان شود، می‌توانید درخواست بررسی برای «شرکت خلاق» دهید. قابل ذکر است که یکسری از امتیازهایی که برای دانش‌بنیان‌ها است، در این مورد نیز وجود دارد. منتها باید بررسی شود و اگر وب‌سایت شما شرایط شرکت خلاق را داشت، شرکت شما به‌عنوان شرکت خلاق معرفی می‌شود (برای اطلاع از جزییات بیشتر اینجا را کلیک کنید).

انتهای پیام/

منبع
کارآفرینی پرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا