بيشتر مراقب غذاى روح و معاشرت هاى خود باشيم

با توجه به دغدغه هاى زيادى كه در زندگى هاى امروزى وجود دارد. لذا براى به دست آوردن آرامش و #موفقيت، ابتدا بايد در معاشرت هاى خود تجديد نظر كنيم. از اين رو، مناسب است تا آنجا كه امكان دارد با افرادى كه داراى مشخصات ذيل هستند، روابط خود را محدود كنيم:

١- افراد به شدت بدبين، متوهم، شكاك و…، ٢- افرادى كه مرتب دچار سوءتفاهم مى شوند و تعادل رفتارى ندارند
٣- افرادى كه به شدت عصبى هستند،
٤- افراد كم تجربه كه دچار خطاهاى شناختى نيز هستند و خوب و بد، راست و دروغ و زشت و زيبا را درست تشخيص نمى دهند. مخصوصا در تشخيص نوع رفتار اجتماعى خود و ديگران، در تشخيص شخصيت افراد، در نوع و روش معاشرت با هر فردى و…،
٥- عالم بدون ايمان (در بعضى از علوم كه در خصوص حل مشكلات بشر به نمى شود، نمى توانيم، خوب نمى شود و موارد مشابه مى رسد و نهايت يك مسكن روحى و يا مادى موقتى تجويز مى كند، اين دين و ايمان است كه مى تواند فرد را از رذيلت هاى اخلاقى، مشكلات روحى، عادت ها و ناهنجارى ها نجات دهد. همان طور كه خداوند مى فرمايد: قرآن براى انسان شفاء است)،
٦- عابد بدون علم،
٧- افرادى كه نسبت به مسئوليت هاى اجتماعى بى تفاوت هستند و درك درستى نسبت به مهرورزى ندارند،
٨- افراد كمال خواه توخالى،
٩- افراد خودخواه و منفعت طلب،

💥 وظيفه ما نسبت به خودمان در برابر اين افراد چيست؟!

١- با توجه به اينكه معمولا اين افراد عصبى هستند و توانايى پذيرش انتقاد نيز ندارند، لذا نبايد زياد با آنها وارد معاشرت و بحث شد.

٢- از طرفى اينكه مى گويند با هر كسى بايد مثل خودش رفتار كرد در همه جا صدق نمى كند. زيرا اگر در جامعه امروز اين نوع واكنش ما نسبت به ديگران باشد، درنتيجه ديگر چيزى از اصالت ما باقى نخواهد ماند و چه بسا باعث شود به ما آسيب هاى جدى وارد شود. (يادمان باشد اعتبار و شخصيت امروز ما برآيند يك عمر زحمت ما و حتى تلاش هاى خانواده ما است. پس نبايد آن را به راحتى در معرض خطر و آسيب قرار دهيم).

٣- درباره ديروز، امروز و آينده خود نبايد با اين افراد صحبت كرد، زيرا به دليل اختلال هاى روحى، روانى و مخصوصا در بعضى اوقات كم تجربه بودن آنها ممكن است قضاوت ها و كارهايى كنند كه به ما آسيب وارد شود. يادمان باشد ديگران در موقعيت و شرايط ما نبودند و نيستند. درنتيجه درك درستى از تصميم گيرى ها، واكنش ها و اقدامات ما در گذشته و حال نخواهند داشت و بر اساس (اصول كلى و علم ناقص) خود نتيجه گيرى مى كنند.

محمدعلى نژاديان
٩٨/٠٥/١١

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا