به بهانه آلودگي هوا دوباره رقابت منفي در صنعت موتورسيكلت شروع شد!

محمدعلی نژادیان:

 

به بهانه آلودگي هوا دوباره رقابت منفي در صنعت موتورسيكلت شروع شد!

 

راه حل برخورد با مشکل آلودگی هوا پاک کردن صورت مسئله نیست!

برای هر مشکلی راه حل منطقی وجود دارد. لذا پاک کردن صورت مسئله، فرار از مشکلات و ساختن با مشکلات راه حل های مناسبی نيستند

 

متاسفانه سالیان متمادی است که صنعت

موتورسیکلت دچار دو مشکل اساسی است: یکی درون صنعتی هست و دیگری برون صنعتی!

 

هر چند که مشکلات درون صنعتی با تدبیر متولیان صنعت و تولید، قابل حل است و با تدوین یک استراتژی و دورنما برای هر صنعتی می توان علاوه بر رشد، آن صنعت را از گزند آسیب های وارده و همچنین آسیب های متقابل احتمالی صنعت بر دیگر امور جامعه برطرف کرد ولی به دلیل دیدگاه های غلط و غیرعلمی بر این صنعت همیشه شاهد معضلات مختلفی بوده ایم!

 

مشکلات درون صنعتی:

 

همانطور که عرض کردم یکی از معظلات صنعت

موتورسیکلت مسائل داخلی است که بزرگ ترین آن (رقابت های منفی و سیاسی) داخل صنعت موتورسیکلت است که هر از گاهی رخ می دهد.

 

در ابتدا مناسب است عرض كنم كه در كسب و كار مناسب است هر قدمي كه فرد بر مي دارد رضاي خداوند متعال را ببيند و اگر نيت و عملكرد وي غير از رضايت پروردگار است بداند كه نتيجه آن كار در درجه اول به ضرر خود فرد خواهد بود!

 

در سال ١٣٨١ به بهانه هاي مختلف از جمله خارج كردن رقبا از ميدان توليد و كسب و كار رقابت منفي و سياه در صنعت موتورسيكلت شروع شد و نتيجه آن رقابت سياه اين بود كه افرادي كه رقابت منفي را شروع كردند خود آنها زودتر از همه خسته شدند و از بازار موتورسيكلت خارج شدند و در عوض در همان زمان چندين شركت كه امروز رتبه اول تا دهم توليد موتورسيكلت را دارند تاسيس شدند!

 

يادمان باشد خداوند روزي دهنده است و در خصوص نقشه و نيرنگ براي ضرر رساندن به كسب و كار ديگران و به نيت قطع روزي ديگران وارد جنگ با پروردگار خواهيم شد و نتيجه چنين چيزي مصيبت بزرگي است كه با دست خود و براي خود درست خواهيم كرد پس مراقب باشيم!

 

همچنين مناسب است افرادي كه در صنعت موتورسيكلت رقابت منفي را شروع كردند نگاهي به گذشته بي اندازند و از تاريخ درس بگيرند!

 

يادمان باشد اقتدار يك فرد به اين است كه در درجه اول خداوند از عملكرد او راضي باشد و مردم پشت سر وي بگويند خداوند به زندگيش بركت بدهد!

 

لذا در عصر حاضر به دليل پيچيدگي موضوعات كاري مناسب است شركت ها از مديران تحصيل كرده و مشاوران حرفه اي و سالم استفاده كنند وگرنه با يك مشاوره و تعريف و تمجيد اشتباه ممكن است باعث ورود به رقابت سياه شوند و شركت را تا مرز نابودي و بي اعتباري پيش ببرند

 

امروز نیز در خصوص موضوع موتورسیکلت های انژکتوری همین رقابت منفی را شاهد هستیم!

 

در روزهای گذشته مواردی در خبرگزاری ها از طرف برخی شرکت هایی که در چندسال گذشته تولید نداشته اند با تحلیل های (درست و البته یک طرفه ای) مبنی بر این که باید  زودتر جلوی شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری گرفته شود مطرح شد! از طرفی مناسب است شرکت هایی که ادعا دارند که در حال حاضر می توانند موتورسیکلت انژکتوری واردکنند، تولید حداقل پنج سال گذشته آنها بررسی شود که قطعا قابل تامل خواهد بود!

 

قابل ذکر است که در حال حاضر  ممکن است در برخی از نقاط جهان محصولات انژکتوری وجود داشته باشد ولی واردات این محصولات  به ایران قطعا به صورت (فول سی کی دی) خواهد بود و قیمت تمام شده آن برای مصرف کننده بالا خواهد رفت. مگر اینکه آن شرکت هاي وارد كننده بدون سود و یا حتی ضرر بخواهند محصولات خود را عرضه نمایند که البته چنین روشی در صنعت موتورسیکلت مرسوم بوده است و سال 1381 به دلیل رقابت منفی پایه قیمت موتورسیکلت تا 60 و 70  درصد هم نزول پیدا کرد.

 

همچنین با توجه به اینکه اکثر موتورسیکلت های تولیدی ایران از کشور چین تامین قطعات می شود در این کشور هنوز موتورسیکلت انژکتوری برای حجم های مجاز داخل ایران به تولید انبوه نرسیده یا در حدود 95 درصد تولیدکنندگان چینی هنوز طراحی نکرده اند.

 

از طرفی باید توجه داشته باشیم محصولات غیر از کشور چین معمولا به کشور ایران به بیشتر از یک نفر نمایندگی نمی دهد. حال به فرض اینکه کسی ادعا کند ما قرار است موتورسیکلت انژکتوری از فلان کشور وارد کنیم و باز با فرض اینکه بتواند با تمام ظرفیت خود تولید کند آیا می تواند جوابگوی حداقل نیاز سالانه 500 هزار دستگاه موتورسیکلت باشد؟! اگر می تواند دیگر بحثی نیست!

 

مشکلات برون صنعتی:

 

 حال با طرح چند سوال به این موضوع می پردازم:

 

اگر قرار است کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا تشکیل شود آیا نباید از کارشناسان، مسئولین و دست اندرکاران صنعت موتورسیکلت نظرخواهی کنند و بررسی های تکمیلی را انجام دهند؟!

 آیا از کارخانه ها سوال کردند موجودی داخل انبار آنها و سفارشات در راهشان چقدر است و با توجه به رکود حاکم در کشور می توانند همه محصولات خود را تا مهر ماه عرضه کنند یا نه؟

 

آیا دولت محترم جوابگوی بیکاری های احتمالی پرسنل این صنعت و صنایع وابسته خواهد بود؟!

 

آیا راهنمایی و  رانندگی،  شهرداری و سازمان های مربوطه با کاهش تولید موتورسیکلت جوابگوی تردد و جابجایی ها خواهند بود؟!

 

آیا اگر تولید موتورسیکلت به کل تعطیل بشود یا کم بشود واقعا پلیس راهنمایی و رانندگی مشکل ترافیکش حل خواهد شد یا بیشتر می شود؟!

 

آیا با حذف موتورسیکلت و مانع تراشی تولید موتورسیکلت، مشکل آلودگی هوا برطرف می شود و دیگر سازمان محیط زیست و کارگروه ملی مقابله با آلودگی هوا با مشکلات دیگر مواجه نخواهند بود؟!

 

آیا در این چندین سالی که سازمان های ذیربط صحبت از موتورسیکلت های برقی می کنند حداقل جای شارژ موتورسیکلت های برقی را در سطح شهر آماده کرده اند؟ آیا بستر سازی های مناسب ایجاد شد؟!

 

اگر همه مسائل مطروحه توسط سازمان های ذیربط درست کارشناسی شده و پیش بینی های لازم صورت گرفته است دیگر بحثی نیست!

 

در نهایت قابل ذکر است که اینجانب مخالف تبدیل موتورسیکلت های کاربراتوری به انژکتوری نیستم و اين كار بسيار عاقلانه و مفيد است بلکه مخالف زمان توقیف شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری هستم!

محمدعلي نژاديان

٩٤/١١/٠٧

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا