محمدعلی نژادیان: وظایف دانشگاهیان برای حفظ استقلال و پیشرفت ایران

محمدعلی نژادیان

نشریه چشمه، دانشگاه تربیت مدرس (نهاد رهبری)، شماره 48، نیمه اول شهریور 1396

وظایف دانشگاهیان برای حفظ استقلال و پیشرفت ایران

لینک خبر

خبرگزاری فارس: وظایف دانشگاهیان برای حفظ استقلال و پیشرفت ایران

وظیفه امروز ما این است که سلامت فرهنگی و اقتصادی را از خود شروع کنیم و با مافیای فرهنگی و اقتصادی چه در داخل و چه در خارج از مرزها مقابله کنیم!

 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمدعلی نژادیان عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان طی یادداشتی به بررسی وظایف دانشگاهیان برای حفظ استقلال و پیشرفت ایران پرداخته است.

متن یاداشت نژادیان در ادامه آمده است:

« شهدا برای حفظ و دفاع از کشور و اسلام و نجات من و شما که در امنیت کامل به زندگی روزمره خود مشغول هستیم، با اقتدار به جنگ با دشمنان رفتند! آنها حقیقت زندگی را دریافتند و با نیت الهی و در راه خدا به جهاد رفتند.

شهیدان نزد خداوند اجر عظیمی دارند ولی سوالی که باید ما دانشگاهیان از خود بپرسیم  این است که چه وظایفی در قبال شهدا، جانبازان و ایثارگران و خانواده آنها و در قبال حفظ استقلال و پیشرفت ایران عزیز داریم تا مدیون شهدا، ایثارگران و آیندگان خود نباشیم:

وظیفه امروز ما این است که برای پیش برد و گسترش اسلام، «تلاش خلاقانه» کنیم و به این نکته توجه ویژه داشته باشیم.

وظیفه امروز ما این است که مراقب افراط و تفریط های داخلی باشیم و در رفتارهای شخصی و سیاسی، اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و هر که را خلاف حرف ما صحبت کرد و برخلاف منطق ما نظر داد وی را متهم به بی‌دینی نکنیم و خائن جلوه ندهیم! و خود را اهل بهشت و دیگری را اهل جهنم نپنداریم.

وظیفه امروز ما دوری از بهانه گیری‌ها از یکدیگر و جناح بندی‌ها است. همه باید در یک سنگر بوده و یک هدف داشته باشیم.

وظیفه امروز ما این است که در انتخابات‌های مختلف نگاهی واقع بینانه‌تر به عملکرد احزاب داشته باشیم و از کاندیداهای مستقل که وابسته به هیچ جناح و حزبی نیستند نیز غافل نشویم!

وظیفه امروز ما این است که سلامت فرهنگی و اقتصادی را از خود شروع کنیم و با مافیای فرهنگی و اقتصادی چه در داخل و چه در خارج از مرزها مقابله کنیم!

 وظیفه امروز ما محکوم کردن اختلاس ها، خیانت‌ها، خودخواهی‌ها و کم کاری‌ها است! 

 وظیفه امروز ما پیروزی در جنگ نرم است!

وظیفه امروز ما مقابله با مهاجرت نوجوانان و جوانان ما از دنیای واقعی به دنیای مجازی است!

وظیفه امروز ما شناخت دلایل این است که چرا برخی دختران میهن ما به طور افراطی روی به عمل‌های زیبایی آوردند و قربانی زیبایی شده اند؟!

وظیفه امروز ما شناخت دلایل ریشه‌ای این موضوع است که چرا سطح توقعات به صورت افراطی از زندگی بالا رفته است و تصمیم گیری معقول و به موقع را برای مسائل مهم زندگی مانند ازدواج از برخی جوانان گرفته است!

وظیفه امروز ما جلوگیری از رانت‌های مختلف و مقابله با ثروت‌های بادآورده است که باعث ایجاد تجمل گرایی افراطی شده و متاسفانه این تجمل گرایی به خیابان ها نیز کشیده شده است!

وظیفه امروز ما مبارزه با اعتیاد و بالا بردن سطح آگاهی نوجوانان و جوانان در این زمینه است!

وظیفه امروز ما مقابله با رشوه گیری‌ها و زیر میزی‌هایی هست که متاسفانه امروز چنان قبح و زشتی این کار برای برخی افراد ریخته شده که تبدیل به رومیزی وعلنی شده است!

وظیفه امروز ما مبارزه و مقابله با افراد سودجویی است که  از موقعیت شغلی خود سوءاستفاده می کنند و برای صدور مجوز یا تایید مدرک و امضایی… رشوه طلب می‌کنند!

وظیفه امروز ما اشتغال زایی و حمایت درست، علمی و کارشناسی شده از تولید و کارآفرینی است.
وظیفه امروز ما ایجاد و حفظ روحیه جهادی است!

وظیفه امروز ما حفظ نسل نوجوان و جوان ما از خطرهای گوناگون است!

وظیفه امروز ما اتحاد، همدلی و همزبانی است!

وظیفه امروز ما اصلاح افراط و تفریط ها در همه موضوعات است!

وظیفه امروز ما دوری از خودخواهی و منفعت طلبی است!

وظیفه امروز ما تسلط و بهره برداری صحیح از انقلاب فضای مجازی است!

وظیفه امروز ما سوق دادن نوجوانان و جوانان به سوی دین و فطرت پاک خویش است: (ما در قرنی زندگی می کنیم که رشد و توسعه دانش بشری در هر لحظه افزایش می یابد و به طبع موضوعات، مشکلات و حوادث جدید فکر انسان ها را هر روز به خود بیشتر از گذشته مشغول می‌نماید و پیشرفت تکنولوژی و توجه بیش از حد به شاهکارهای انسانی اغلب اوقات باعث می‌شود برخی افراد از دیگر واجبات و مهمات زندگی غفلت کنند و از یک رشد همه جانبه بهره‌مند نشوند و به دلیل همین عدم شناخت کافی است که امروزه حتی در اکثر کشورهای به اصطلاح توسعه یافته شاهد ناهنجاری های (سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، معنوی و…) هستیم.

امروزه توجه به مصنوعات و ظواهر زندگی تا جایی پیش رفته است که حتی شعرها، موسیقی ها، کتاب ها، نوشته ها، عشق ها، زندگی ها، و…رنگ مصنوعی به خود گرفته است حتی صورت ها و چهره ها نیز مصنوعی شده است. در قدیم شعرها ماهیت و شکل معنوی تر و با مفهوم تری داشت، عشق‌ها معنوی تر بود و واقعی تر ولی امروز متاسفانه به دلیل دور شدن از فطرت پاک خود و توجه به ظواهر و صورت به جای سیرت، برخی جوان‌های ما سردرگم تجملات و ظواهری شده‌اند که متاسفانه سیراب شدنی نیست و انتها ندارد! از این رو نیاز اولیه انسان برای تفکر درباره موفقیت این است که شناخت صحیح نسبت به خود، خداوند و جهان پیرامونش داشته باشد).

 وظیفه امروز ما این است که  یادمان باشد بعد از هر انقلابی یک انقلاب فکری به وجود می آیدکه مرحله حساس و سرنوشت سازی برای آن انقلاب است. زیرا اختلاف سلیقه ها و اختلاف نظرها شروع می شود. حال به دلیل جنگ و مسائل طبیعی بعد از جنگ، این انقلاب فکری دیرتر در ایران به وقوع پیوست.

همچنین باید یادمان باشد اصل و بنیان انقلاب ما اعتقادی بوده است. لذا در مواقع اختلاف نظرها باید به همان اعتقادات رجوع کرد و به همان احکام دینی تمسک جست تا انحراف پیش نیاید. زیرا کوچک ترین اشتباه باعث نفوذ بیگانگان می شود و بیگانه با ایجاد تفرقه در صدد انحراف و شکست انقلاب و تسلط خود بر می آید.

نتیجه: اصلاحات فرهنگی پیش نیاز اصلاحات اقتصادی و سیاسی است. همچنین اگر فرهنگ مبتنی بر اخلاق و اخلاق مبتنی بر دین در جامعه حاکم نباشد، هیچ یک از حوزه های اقتصادی و سیاسی بر مبنای اخلاق، مصلحت انسان، برابری و برادری و… شکل نخواهد گرفت و در نهایت افول جامعه را شاهد خواهیم بود. از این رو برای این که کشور از هجوم و حمله های نظامی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دشمنان در امان باشد باید همیشه آماده دفاع باشیم و البته پیش نیاز دفاع، ترک خودپسندی است تا بتوانیم پیشرفت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و… را رقم بزنیم.»

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا