مصاحبه باشگاه خبرنگاران با محمدعلی نژادیان: اسلام در خطر نیست/کاربرد بعضی واژه ها باعث دین زدگی می شود

 

لینک مصاحبه باشگاه خبرنگاران با محمدعلی نژادیان :

http://www.yjc.ir/fa/news/4771253/اسلام-در-خطر-نیست-کاربرد-برخی-از-واژه‌ها-باعث-دین‌زدگی-می‌شود

کد خبر:۴۷۷۱۲۵۳

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ – ۱۲:۰۰

اسلام در خطر نیست/ کاربرد برخی از واژه‌ها باعث دین‌زدگی می‌شود

بعضی از جملات اشتباه مانند اسلام در خطر است، از خداوند بترسید و… ممکن است باعث دین زدگی، سوء استفاده و شک و شبه شوند .

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران، متاسفانه بارها در جامعه شاهد بیان جملات اشتباه بوده ایم که این جملات ممکن است باعث دین زدگی مردم و ایجاد شک و شبه های بسیاری شوند. لذا در این مصاحبه چند نمونه از این نوع جملات و دلیل و برهان نفی آنهارا بیان می کنم:
قابل ذکر است موضوعات ذیل در کتاب موفقیت شناسی به طور تفصیلی تر مطرح شده است.
بارها این جمله را شنیده ایم که ” اسلام در خطر است” ! باید بگویم این جمله اشتباه است زیرا چیزی در خطر است که ضربه پذیر و ضعیف باشد. باید به جای جمله اسلام در خطر است گفت “مردم در خطرند”. یعنی هر جا قرار شد از این جمله استفاده شود بگوییم مردم در خطرند.
همانطور که قبلا در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران عرض کردم اصل و ماهیت اسلام قرآن کریم است که خداوند به پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) فرموده که ما خود قرآن را بر تو نازل کردیم و خود حافظ آن خواهیم بود.

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ ( سوره حجرآیه 9 )
البته ما خود قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم او را محققا محفوظ خواهیم داشت.
اسلام به ذات خود ندارد عیبی
گر عیب هست از مسلمانی ماست
1435 سال است که عظمت اسلام و اصل و ماهیت اسلام با تمام تلاش های صورت گرفته توسط کفار و ناآگاهان حفظ شده و خواهد شد.
در همین خصوص مولوی شعری زیبا دارد که می گوید:
مصطفی را وعده کرد الطاف حق
گر بمیری تو نمیرد این سبق
من کتاب و معجزت را حافظم
بیش و کم را زقرآن دافعم
تاقیامت باقیش داریم ما
تو مترس از نسخ دین ای مصطفی
البته این به این معنی نیست که برای ترویج دین کوتاهی کنیم بلکه ترویج دین وظیفه تک تک مسلمین است.
لذا افراد،گروه ها، جناح ها و مذهب هایی که ممکن است “جمله اسلام در خطر است” را برای خود ملاک قرار دهند و خود می شوند قاضی، حکم صادر کرده و اجرا می کنند… بدانند با الگو قرار دادن این جمله اشتباه در این دوره از زمان خواسته یا ناخواسته فقط باعث دین زدگی عده ای از انسان ها خواهند شد و همین اشتباهات است که باعث سوء استفاده طالبان، القاعده، تکفیری ها و…می شوند.

خداوند ترس ندارد

جمله دیگری که می خواهم درباره آن بحث کنم جمله “از خدا بترس” هست !
همانطور که در کتاب موفقیت شناسی بیان کردم خداوند رحمان و رحیم است و ترس ندارد ولی عادل هم هست …در واقع عمل ما انسان ها ترس دارد که اگر بخواهد در ترازوی عدل الهی قرار بگیرد نتیجه آن برای ما سخت خواهد بود. به هر حال در هیچ حال نباید از بخشش خداوند بزرگ ناامید شد. ممکن است گناه فرد بسیار بزرگ باشد اما به هیچ وجه نمی تواناز رحمت خداوند بزرگ قطع امید کرد. گناه هر قدر که بزرگ باشد هرگز از رحمت خداوند بزرگتر نیست.از این رو ناامیدی از رحمت خداوند خود گناهی بزرگ شمرده شده است. پس انسان مومن باید در خوف و رجا باشد یعنی از یک سو به آمرزشالهی امیدوار باشد و از سوی دیگر از گناه خود بترسد و به توبه روی آورد.

راه عاقبت بخیری حفظ خط قرمز هاست

جمله دیگر که می خواهم در مورد آن بحث کنم این است که در دعاها می بینیم افراد می گویند : “خدایا ما رو عاقبت بخیر کن” این جمله نیز اشتباه است. بعضی از افراد فکر می کنند کسی که در آخر عمر خود در بستر بیماری می افتد و با درد و مشقت می میرد عاقبت بخیر نشده است. این منظور اشتباه است زیرا منظور از عاقبت بخیری این است که انسان با چه کارنامه ای از این دنیا می رود؟!
توضیحی که میتوان داد این است که : اولا خداوند غنی و کامل است و این طور نیست که به هر دلیلی بخواهد فردی را عاقبت بخیر کند یا نکند. ثانیا خداوند مراحلی را برای عاقبت بخیری انسان قرار داده که همان عمل به احکام و اعتقادات و اخلاقیات است که در دین آمده است. از طرفی خداوند به انسان اختیار داده تا خود راه سعادت و شقاوت را انتخاب کند و انسان قطعا با حفظ خط قرمزها عاقبت بخیر خواهد شد. یعنی انسان زمانی عاقبت بخیر می شود که به خداوند ایمان آورد، وظیفه خود را بفهمد، به وظیفه خود عمل کند و در نهایت رضایت خداوند را کسب کند و به مقام یک انسان کامل نائل شود. لذا اگر فردی این مسیر را طی نکند و فقط جمله “خداوندا من را عاقبت بخیر کن” را بیان کند در واقع خود را در راه جهل قرار داده است.در نهایت باید بگویم که برای عاقبت بخیری هیچ وقت دیر نیست فقط کافی است نقشه زندگی خود را مرور نماییم و از خود بپرسیم : کجا بوده ام؟ چرا آنجا بوده ام؟ کجا هستم؟ چرا اینجا هستم؟ کجا می خواهم بروم؟ چرا آنجا می خواهم بروم؟
راه عاقبت بخیری صراط مستقیم است که همان عبادت و اطاعت اوامر خداوند است:
وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ
و مرا پرستش کنید( امر مرا اطاعت کنید) که این راه مستقیم است.(یس 61)
نویسنده: محمدعلی نژادیان انتهای پیام/اق

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا